Avatar billede 2mas2 Juniormester
16. juli 2011 - 23:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Simpel access database - pivotdiagram

Jeg er ved at lave et simpel benzin regnskab i Access, men efter et par dage må jeg opgive så håber på lidt hjælp.

Jeg har en tabel med 2 felter:
Dato
Beløb
Når jeg taster dato ind sammenlægger den beløbet måned for måned over i en pivotdiagram. Det er fint.

Over i pivotdiagrammet viser den godt nok søjler for januar, februar osv.

Men den forsætter januar...december...januar og så fremdeles.

Jeg vil helst kunne sammenligne månederne; januar 2009 med januar 2010, januar 2011 og februar 2009, februar 2010 osv. osv. Altså søjlerne skal stå ved siden af hinanden i grupper af måneder men sammen for årstal.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2011 - 13:00 #1
Du har måned og år hver for sig på din x-akse, så er det bare et spm. om hvilken du har først!~)
Avatar billede 2mas2 Juniormester
17. juli 2011 - 21:06 #2
Ja, og så havde det noget med sortering - stigene og faldende at gøre.
Men kønt ser det ikke ud.
Teksten på x-aksen ser sådan ud: jan |  jan |  feb  | feb |  mar  mar | osv.
Det kunne have været lidt pænere hvis der også stod årstal:
jan  jan  feb  feb...
2010  2011  2010  2011...

Og det ville være mere pænt hvis det stod som:
jan  jan  | feb  feb  |...
2010  2011 | 2010  2011  |...
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2011 - 23:41 #3
du kan evt. bruge format i din forespørgsel, f.eks.

format([dato];"mm") & "/" & format([dato];"yy")

ville give:

01/10 01/11 02/10 osv...

så behøver du kun, at have 1 linie, som x-akse..

..eller du kan finde et format, som du syntes bedre om!~)

ps. bemærk at du skal bruge ; i designgitteret i forespørgslen, normalt bruger man , når man bruger format.
Avatar billede 2mas2 Juniormester
18. juli 2011 - 22:55 #4
Tak. Det virker og ser godt ud.
Tak for hjælpen.