Avatar billede filipravn Nybegynder
15. juli 2011 - 17:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

at skrive i en underformular

Jeg er gået fast i det nu. Jeg har søgt lidt på nettet og læst mig til at det er noget bøvl at skulle indtaste data i en underformular, og jeg kan ikke helt forstå svarene.

Specifikt har jeg to tabeller med "en til mange" releation. Jeg har ikke problemer med at få data vist fra de to tabeller i min forespørgsel, men jeg kan ikke udfylde dem.

Jeg er nybekynder i Access 2003, og prøver mig lidt frem. VB er ikke min stærke side, men hvis I har et par simple tricks, vil jeg gerne prøve det af.

Filip
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2011 - 17:21 #1
Det er højst sandsynligt dine relationer, det er galt med. Relaterer du den primære nøgle på een-siden til den anden tabel?
Avatar billede filipravn Nybegynder
30. juli 2011 - 07:05 #2
Du har delvist ret. Jeg har nu ændret mine relationer, så jeg kan skrive i underforespørgslen, men jeg har stadig ikke få et min forespørgsel til at se ud som jeg gerne vil have den til.

Specifikt skal den se ud som tabellen, med et + som man kan trykke på, for at fp underforespørgslen frem. Det er mega svært syns jeg og jeg har snart prøvet alle kombinationer. Jeg tror den er gal med mine "Underordned" og "Overordnede" felter. jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruge dem.
Avatar billede mugs Novice
30. juli 2011 - 09:45 #3
Over- og undernede felter bruges til at "binde" de 2 objekter sammen. Du skal have en felt i begge formularer som entydigt identificerer den enkelte post. Det skal således være den samme værdi og normalt benyttes tabellens primære nøgle. På den måde vil underformularen (childform) altid vise data om samme post, som ses i hovedformularen (parentform).

"med et + som man kan trykke på, for at fp underforespørgslen frem."

Hvad mener du med det? skal underformularen ikke altid vises?
Avatar billede filipravn Nybegynder
14. november 2011 - 20:15 #4
Fandt en kamerat som kunne trylle lidt :)