Avatar billede dk_akj Nybegynder
05. juli 2011 - 21:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilken distibution kan anbefales til digital fotoramme.

Hejsa,

Hvilken Linux distribution kan I anbefale til dette:

Via Epia 800mhz cpu
1 gb ram

Skal kunne installeres på en USB stick da jeg ikke vil bygge en HDD ind i rammen.

Boottid må gerne være så lav som mulig.

Så kommer jeg nok også til at mangle et stykke SW der kan vise slideshow af billeder der ligger på et andet USB stick, SW skal kunne starte aut når OS startes. Kan evt bare være en screensaver med en timeout på 1 min ?

Den skal ikke kunne andet end at vise billeder.

//akj
Avatar billede kjeldsted Novice
05. juli 2011 - 23:04 #1
Undskyld jeg spørger. Blot af ren nysgerrighed. Men hvorfor installere en Linux OS på en billedramme for at vise billeder? Kan den ikke det selv?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
06. juli 2011 - 08:19 #2
Hejsa, forstår godt din undren, har vist ikke fået forklaret mig korrekt :-)

Fotorammen er et gør-det-selv projekt.
Jeg havde en 22" skærm liggende som jeg tænke kunne bruges til fotoramme.
Inde i kabinenetet har jeg fået plads til et Via Epia board (som også bare lå på hylden og samlede støv) Det er Epia'en der skal køre Linux.

Så når projektet er færdigt har jeg en skærm stående, når den tilsluttes 230volt booter Linux og jeg kan styre den med et minitastatur med trackball :-)

//akj
Avatar billede kjeldsted Novice
06. juli 2011 - 08:29 #3
Ahh... Nu giver det da mere mening. Troede du havde købt en billedramme :/
Og, tja godt spørgsmål hvad du skal vælge. Slax er jo beregnet til at kunne bootes fra CD/USB. Den er også temmelig hurtig da det er en nedbarberet version uden en masse overflødige funktioner http://www.slax.org/.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
06. juli 2011 - 08:32 #4
Tak for linket.

Har som test lagt en ubuntu på og det virker fint men tager et par min at boote.

Jeg tester Slax i aften og vender tilbage.

//akj
Avatar billede kjeldsted Novice
06. juli 2011 - 08:37 #5
Men der er jo måske også grænser for boottiden på en sådan enhed. Forvent ikke den samme som på en god server.
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. juli 2011 - 12:22 #6
Hvad GUI kører du med på Ubuntu? Du kan måske med fordel skifte den ud med en letvægts GUI så som XFCE, lxde, eller lign.

Derudover, kan du fjerne alt det unødige i opstarten, som normalt starter.
Avatar billede dk_akj Nybegynder
07. juli 2011 - 08:36 #7
Prøvede Slax i aftes men den tog næsten 10 min at boote, dertil kørte det utroligt langsomt, ved dog ikke om det kan være det USB stick jeg havde installeret det på der var langsomt (Kingston datatraveler 4gb) eller at der mangler drivere i distributionen.

Jeg er hoppet tilbage til ubuntu.

@Lasse: Den "nye" hedder den ikke unity ?
Nu er jeg "Windows to the bone" bruger... der vil jeg jo disable services, kigge i HKLM/Sw/MS/currentversion/run for at slå andre ting fra under opstart, har du et hint så jeg ikke skal bruge timer på at finde dette i ubuntu ?
Går ud fra at et nyt GUI hentes via "package manager" eller hvad det nu er den hedder ?

//akj

PS: I må gerne lave et par svar så I kan få Jeres point.
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. juli 2011 - 14:10 #8
Prøv at kigge på sysv-rc-conf til at styre hvad du vil starte når du booter og hvad du ikke vil starte.

De kører i forskellige runlevels, hvad ubuntu lige kører med som default aner jeg faktisk ikke.

Ang. Unity, så tror jeg du har ret, men den er ret tung i forhold til en letvægts gui, så man kan spare nogen sekunder (måske) ved at skifte.

Ellers lyder det som et spænende projekt må jeg sige :)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
15. juli 2011 - 20:00 #9
Hejsa,

Det dersens Linux skal man godt nok vende hjernen rundt for at bruge efter 20 år med Windows :-)

Har nu fået det hele til at køre med Ubuntu, undtaget mit slideshow som jeg jo egentligt var målet.

Jeg har oprettet et nyt spørgsmål til det her:
http://www.eksperten.dk/spm/943099

Læg venligst et svar så I kan få pts.

//akj