Avatar billede jesper3400 Nybegynder
03. juli 2011 - 11:55 Der er 8 kommentarer

Opgradering af system på min Mac

Hey, vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig med opgradering af system på min Mac Com.
Jeg har en iMac, 2 GHz PowerPC G5, med 512 MB DDR SDRAM.
På den ligger der Mac OS X, Version 10.4.11 på, men jeg vil gerne pågradere til et nyere system og version.
Der er forskellige sider jeg ikke kan  browse og bruge længere, plus at jeg ikke kan opdatere til den nyeste I-tunes, da mit sysmte er forældet.
Oven i er min harddisk også fyldt op.

Hvordan opgradere jeg bedst, og hvordan forholder jeg mig til de programmer der ligger på. Skal jeg også hen og installere dem igen, eller kan man godt opgradere uden?

Håber der er en der kan hjælpe mig, takker :o)
Avatar billede chalde Seniormester
03. juli 2011 - 11:58 #1
Vær opmærksom på:
Leopard was superseded by Snow Leopard (version 10.6). Leopard (10.5) is the final version of Mac OS X to support the PowerPC architecture as Snow Leopard functions solely on Intel based Macs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_Leopard
Avatar billede kjeldsted Novice
03. juli 2011 - 12:26 #2
Hm. Det kan nok være lidt svært når vi er helt tilbage til 10.4.
Men opgradering af OS X er ellers normalt meget let. Man skaffer en opgraderings DVD (det er nok det sværeste at skulle skaffe denne), putter den i computeren og efter en lille times tid: Ny OS samme computer, samme programmer og samme dokumenter.

Men som #1 skriver. Du kommer nok ikke længere end til Leopard. Der er dog også en enorm forskel på Tiger og Leopard. Leopard er klart en meget bedre OS.

(Ps. til andre interesserede: Dog foregår opgradering til OS X 10.7 ikke med DVD men via. app-store.)
Avatar billede jesper3400 Nybegynder
04. juli 2011 - 02:25 #3
hey, og tak for hjælpen end til videre.
Men kan jeg opgradere direkte fra Appels side, så jeg ikke skal ha fat i en dvd?
Ville jeg kunne springe fra min version og helt frem til den seneste og nyeste?
OG ville der være lige så nemt som du skriver med hensyn til programmer og dokumenter?
Avatar billede kjeldsted Novice
04. juli 2011 - 08:03 #4
Du har vist ikke nærlæst ovenstående ;)

OS X 10.6 vil ikke fungere på en PowerPC, men kun på Intel.
Men OS X opgraderinger:

10.4 -> 10.5: Kræver opgraderings DVD
10.5 -> 10.6: Kræver opgraderings DVD
10.6 -> 10.7: Kan kun hentes via App Store

Og nej. Man kan vist ikke springe led over, så vidt jeg lige husker.

Og, ja. Har selv opgraderet OS to gange og hver gang gik det helt smertefrit. Endte med ny OS men intet var hændt med programmer, dokumenter og andre lingende data.
Avatar billede jesper3400 Nybegynder
04. juli 2011 - 10:19 #5
hehe :o)
Jo nærlæst, men nok mere fordi jeg ikke er super skarp med hensyn til computere i det hele taget, da det ikke interesserer mig synderligt :o)
ALt på min Mac er instaleret af en tidligre ven, som lagde system og programmer ind, plus overførte tidligere data og div, fra en gammel Mac.
Jeg er "bruger" af computeren og de grafiske programmer jeg brugte den gang, men det der ligger bag, har ikke fanget mig :o)
Men regnede dog med at jeg ikke kunne hoppe over hvor der var lavest, men håbede på det :o).

Mange tak for hjælpen, og hvordan kan jeg give dig nogle point, da jeg er helt ny herinde???

Ha en god dag.
Avatar billede kjeldsted Novice
04. juli 2011 - 15:39 #6
Normalt når du selv skal svare bør du ligge kommentarer i stedet for svar. Svar er beregnet til dem der skal have nogle points.
Men jeg behøver ikke points denne gang. Så snup du dem selv, ved at acceptere et af dine egne svar :)
Avatar billede jesper3400 Nybegynder
06. juli 2011 - 22:45 #7
Hey igen
Tror du at man stadigvæk kan købe opgraderingen fra 10.4 til 10.5?
Det kunne jo være at det kunne afhjælpe lidt af de problemer jeg har.
Avatar billede kjeldsted Novice
06. juli 2011 - 23:02 #8
Det ville klart hjælpe på nogle ting ja. Og jeg vil næsten sige at du skulle prøve at kontakte Apple support og fortælle du har en god kær iMac PowerPC (HUSK at fortælle det er en powerPC) og at du gerne vil kører Leopard, men ikke kan finde en DVD. Mon ikke de ved besked.