Avatar billede 8854kort Nybegynder
02. juli 2011 - 14:11 Der er 17 kommentarer

Harddisk

hej har en bærbar Travelmate 2200 og der er to harddisk,det ene C : ligger ( windows og prg) og den andet D:, der er alt muligt blandet fra video til billede og Word dokumenter mv..problem er C:hardisk er lille.i alt på c:17.5 Gb  ledige plads er tilbage 4,90 Gb...hvor imod D: 17,6Gb  og plads ledige plads er 14,6Gb Kan jeg ikke sætte D harddisken på C? hvis ja,hvordan gør man det? Mening med at har jeg tænkt at C: at skal bliver store sammenlagt med D: Er der muligt??bed Hjælp Hilsen ikram
02. juli 2011 - 14:18 #1
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede vallemanden Nybegynder
02. juli 2011 - 14:25 #2
der er nok tale om 1 HDD der er pationeret, og så er det ingen problem at ligge lidt Gb fra d 'tilbage' på c
http://www.mydigitallife.info/change-or-resize-partition-ntfs-fat-or-fat32-size-in-windows-vista/
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 14:28 #3
Hvor mange systemgendannelsespukter her du?
Du behøver jo ikke mange af disse.
Afinstaller nogle af de store programmer du har på c drevet og læg dem på D.
Prøv at køre denne her:
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...
02. juli 2011 - 14:33 #4
... det ville jeg også have forestået - men da det ikke er defineret fra spørger hvilket Styresystem der er tale om ...

---

* CCleaner - værktøjer - Systemgendannelse - Slet de gamle punkter
* CCleaner - oprydning!

---

Ref #2: så skal (i dette tilfælde) D: være TOMT/nedlagt først...
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 14:34 #5
Du kan i diskhåndteringen se om der er 2 diske fysisk til stede i pc.
Højreklik computer og vælg administrer-diskhåndtering.
Din systemdisk er disk 0 og her kan du se om både C og D er på denne disk.
Avatar billede thov Forsker
02. juli 2011 - 14:37 #6
En gammel Acer som denne, er nok ikke født med nogen større harddisk - Gætter på 60-80Gb, som ikke er noget at prale med i disse tider.

Så køb en ekstern USB-harddisk.
Flyt hele indholdet af D: partitionen over på USB disken.
Installer Easeus partition master http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html
Med Easeus sletter du D: partitionen og udvider C: med det frigjorte område.

Til sidst klikker du på 'Apply', og lader Easeus gøre arbejdet færdigt.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2011 - 15:21 #7
Du kan ikke forandre drevbogstav på C-harddisken og du kan heller ikke lave de 2 harddiske om til een stor harddisk. Men der er formodenlig programmer på C-harddisken, som kan slettes og geninstalleres på D-harddisken.
02. juli 2011 - 15:25 #8
Ref #6: ...Installer Easeus partition master http://download.cnet.com/ (...)
Med Easeus sletter du D: partitionen og udvider C: med det frigjorte område...
- det kan Vista/WIN7's Diskhåntering - så det er ikke nødvendig med 3. parts program...
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2011 - 15:30 #9
Nu har jeg set den computer på nettet. Er du sikker på, at der er 2 harddiske? Det ser mere sådan ud:Hard Drive: 2.5" 40 GB spinning at 4200 rpm
Hvilket vil sige, at der i stedet er to partitioner, hvilket er noget ganske andet.
Der er programmer, som kan flytte plads fra en partition til en anden, eller slå to partitioner sammen til en.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2011 - 15:33 #10
#8 Fidusen med 3die parts programmer er, at man ikke behøver at slette noget, man bevarer alle data.
02. juli 2011 - 15:41 #11
Ref #10 - men der bliver jo beskrevet: ...Med Easeus sletter du D: partitionen ... - det vil jeg kalde at slette noget...
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2011 - 15:46 #12
#11 Nej med Easeus kan du frigive plads fra en partition, som du derefter kan give til en anden. Jeg har lige kikket i min win7. Der er en mulighed for "Shrink volume" og "Extend volume" det må vel være den samme mulighed, som i Easeus og Paragon.
02. juli 2011 - 15:59 #13
På DK's ->
"Forminsk Diskenhed"
"Udvid Diskenhed" - men god/selvfølgelig kun hvis der er noget at "udvide" over...
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2011 - 16:17 #14
I Easeus gør man det, at man markerer den partition, som skal afgive plads, hvorefter man går ind under "Resize/move partition" der formindsker man partitionen. Man kan trække i bjælken med musen. Når man formindsker, kan man i feltet "Allocated space after" se hvor meget plads der bliver frigivet.
Når man har sagt ok til det, markerer man så den partition, som skal tildeles plads, går igen ind i "Resize/move partition" og tildeler den, den unallocated space, som blev frigivet fra den anden partition.
Avatar billede thov Forsker
02. juli 2011 - 18:11 #15
Hvorfor blande funktioner i Vista/Win7 ind i et system, som med 99% sandsynlighed kører XP ?

Lad dog spørger vende tilbage med oplysningen om styresystem, før han gøres helt rundtosset.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2011 - 18:58 #16
#15
Ja du har ret i at det er XP (Home). Forslaget fra #14 kan klare det.
Men ellers burde spørger nok havde deltaget i sit eget spørgsmål, for allerede i #1 bliver han opfordret til at fortælle om sit styresystem.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2011 - 23:02 #17
På grund af manglende deltagelse fra spørger afmelder jeg spørgsmålet.