Avatar billede fredefup12 Nybegynder
01. juli 2011 - 15:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Puch maxi. Spørgsmål om nåleleje.

Jeg har fået monteret dette tunsæt: http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2094&aID=20250&mId=1950 Efter jeg havde sat det på, fandt jeg ud af, at jeg glemte at sætte et nåleleje i, inde ved stempel. Jeg har ikke den store forstand på puch, dog lidt. Jeg ved ikke helt hvor nålelejet skal side, og da jeg satte stempelet på i sin tid, var der ikke noget nåleleje derinde. Hvis nogle ville give lidt hjælp ville jeg være glad :)

Mvh Frederik
Avatar billede KHHP Juniormester
01. juli 2011 - 15:43 #1
Prøv at spørge i Scootergalleri.dk Forum :D
Avatar billede fredefup12 Nybegynder
01. juli 2011 - 16:13 #2
Det koster penge
Avatar billede store-morten Ekspert
01. juli 2011 - 16:38 #3
Mon ikke nålelejet er til Krydspind for stempel.
http://www.thansen.dk/showdrawing.asp?i=5602XXXX.GIF
Avatar billede fredefup12 Nybegynder
01. juli 2011 - 16:43 #4
Jo det ved jeg godt, men der sidder noget messing derinde, hvor den skulle side. Skal man så bare ignorere den. ?
Avatar billede store-morten Ekspert
01. juli 2011 - 17:26 #5
Mit gæt vil være ja.
Når der er messing bøsning for krydspinden er det den der skal bruges. Så er plejlstangen konstrueret til denne.
Men efter du har monteret, dit tunsæt, er det et spørgsmål om hvor længe det holder.
Beregnet til nåleleje:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5501137791&n=1709621230&pn=1709622375
Og der er en RACER model:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=5501137791&n=1709621230&pn=1709622376
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2011 - 18:30 #6
Det mærker du jo med det samme. Der må IKKE være slub op og ned når du trykker og trækker i stemplet mod plejlstangen. Hvis du samler det forkert er der stor sandsynlighed for du ødelægger delene (og også resten af motor)
Avatar billede 50ccm Juniormester
02. juli 2011 - 09:01 #7
En Krumtap der er lavet med Messing bøsning i toppen kan IKKE kører med Nåleleje, vil du have Nåleleje i toppen (Og det vil jeg anbefale til Tunsæt) er du nød til og skifte Krumtap.

Hvis du mangler en gratis Puch Hjemmeside med forum og chat så kig forbi www.puchvenner.dk der hygger vi om de gamle knallerter.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 10:26 #8
At skifte en krumtap er ikke lige det nemmeste.
Nu ved jeg ikke lige om Maxi kører med faste lejer, men jeg ved at de andre Puch motorer de kører med koniske lejer hvor dan skal lægge små afstandskiver (shims) for at justere lejet. Så det skal man lige overveje. Har i øvrigt i mine unge dage kørt med Puch VZ 50 der var tunede med messing bøsning til pindbolt, hvor det holdt, men er da enig i at det er en bedre løsning med nåleleje. Og som jeg skrev tidligere er det vigtigt at knallerten geares i forhold til den forøgede motorydelse. Det er ubelastede omdrejninger der slår den ihjel.
Avatar billede 50ccm Juniormester
02. juli 2011 - 11:20 #9
En Maxi kører med faste lejer, og skal ikke shimses op.