Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 19:00 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at få min tekst udskrevet på siderne

Hejsa, jeg står og skal op til grundforløb eksamen om en uge, og kan ikke finde ud af hvorfor min tekst ikke bliver udskrevet på de forskellige menu punkter, når jeg trykker ind på dem.

Her er min index.php

<?php
    ob_start();
    session_start();
?>
<?php
//Includer filer
include('include/config.php');
include('include/functions.php');
?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="include/style.css" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Cafe Italia</title>
</head>

<body>
    <div id="Table_01">

        <div id="header">
    </div>

        <div id="menu">
        <br />
        <center><a href="index.php?page=1">Forside</a>-<a href="index.php?page=2">Produkter</a>-<a href="index.php?page=3">Aktuelle tilbud</a>-<a href="index.php?page=4">Om os</a>
        </center>

</div>

        <div id="content">

    <?php

    if(isset($_GET['page'])){
        $page = $_GET['page'];
    }else{
        $page = 1;
    };

    page($page);

    ?>
    </div>

</body>
</html>

Og her er min function.php

<?php

    function page($page){
        switch($page){

            case 1;
                forside();
                break;

            case 2;
                produkter();
                break;

            case 3;
                aktuelle();
                break;

            case 4;
                omos();
                break;

            };

?>

<!--    Sider    -->

<?php

function forside(){
    include("forside.php");
    };

function produkter(){
    include("produkter.php");
    };

function aktuelle(){
    include("aktuelle.php");
    };

function omos(){
    echo "her er en random tekst";
    };

?>

Det betyder rigtig meget, at kunne få løst det her problem..

På forhånd tak..
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 19:01 #1
Skal lige siges, at teksten er skrevet i function omos, som i kan se.. De 3 andre functions er bare et forsøg på at skrive det i et dokument for sig selv..
Avatar billede tjens Nybegynder
21. juni 2011 - 19:26 #2
Din case syntax er forkert: Du skal bruge colon.
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 19:29 #3
Jeg er ikke super skarp til det endnu, er det noget du kan uddybe.. :-)
Avatar billede tjens Nybegynder
21. juni 2011 - 19:32 #4
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. juni 2011 - 19:39 #5
vi forsætter i den rigtige kategori ref http://www.eksperten.dk/spm/941554
demo http://olsensweb.dk/test/experten/spm/941554/index.php
source http://olsensweb.dk/test/experten/spm/941554/index.php?source

<?php
    ob_start();
    session_start();

//Includer filer
include('include/config.php');
include('include/functions.php');
?>
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
    <title>Cafe Italia</title>

    <style type="text/css">
    </style>
    <script type="text/javascript">
    </script>
</head>
<body>
    <div id="Table_01">

        <div id="header">
    </div>

        <div id="menu">
        <br />
        <center><a href="index.php?page=1">Forside</a>-<a href="index.php?page=2">Produkter</a>-<a href="index.php?page=3">Aktuelle tilbud</a>-<a href="index.php?page=4">Om os</a>
        </center>

</div>

        <div id="content">

    <?php
if(isset($_GET['page'])){
    $page = $_GET['page'];
}else{
    $page = 1;
}

//function side($page){
    switch($page){

        case 1:
            forside();
            break;

        case 2:
            produkter();
            break;

        case 3:
            aktuelle();
            break;

        case 4:
            omos();
            break;
    }
//}

    ?>
    </div>
</body>
</html>
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 19:48 #6
Har prøvet at rette det, kan stadig ingen udskrift af "TEST TEST TEST"... Skal siges at jeg har 3 slice baggrundsbilleder liggende:

#Table_01 {
    position:absolute;
    left:50%;
    margin-left:-500px;
    top:0px;
    width:1000px;
    height:600px;
}

#header {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:0px;
    width:1000px;
    height:161px;
    background-image:url(../images/Slice_01.png);
}

#menu {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:161px;
    width:1000px;
    height:83px;
    background-image:url(../images/Slice_02.png);
}

#content {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:244px;
    width:1000px;
    height:356px;
    background-image:url(../images/Slice_03.png);
}
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. juni 2011 - 20:11 #7
1) har du den liggende online ??
2) prøv at undlade at loade dit css, så ved du om det er php eller css der laver fejl
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 20:17 #8
Har lige prøvet at fjerne css, og den skrev stadig ikke noget..

Ja den er her, har lige smidt de nyeste filer op på serveren..

http://gfprojekt.medieskolerne.dk/gfelev14/index.php
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. juni 2011 - 20:59 #9
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 21:20 #10
Forstår simpelthen ikke hvad der sker.. Jeg kan slet ikke få det skrevet ud..

Kan der være andre årsager til at mit ikke virker ?.. Har lige smidt den nye kode op på siden, og brug det du har lavet.. Men intet sker.
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 21:57 #11
Har fundet en fejl! Uanset hvad jeg kalder sidens "<title>" så forbliver den "Café Italia", det opdagede jeg lige, fordi at min computer af en årsag ikke vil vide "é", men istedet nogle mystiske tegn.. så jeg prøvede at ændre det, men det forblev den samme tekst..

Tror simpelthen ikke at siden opdaterer, selvom jeg gemmer det.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. juni 2011 - 22:16 #12
online vertionen er ændret.
der er titel test, og der kommer noget tekst frem på de forskellige menu punkter, jeg kan se du også har opdateret css med text-align: center på #menu

har du prøvet at slette "browser cache"
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 22:25 #13
Hejsa..

Nu begynder der at ske noget..

Når jeg tester siden local, så viser den en meget gammel fil som jeg ændrede for timer siden ( kunne tyde på at den ikke har opdateret et stykke tid )

Men når jeg tester den på serveren, så virker det fint. Bortset fra at den ikke skriver Æ Ø Å.

Hvor sletter jeg "Browser cache" ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. juni 2011 - 22:50 #14
>Bortset fra at den ikke skriver Æ Ø Å.
løsning 1:
du kan enten ændre dit charset
fra
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
til
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

løsning 2:
eller gemme din fil i UTF-8 format uden BOM, prøv at google din editor feks "notepad++ utf-8 bom"
sidstnævnte løsning er at foretrække, da visse ting feks JSON (bruges meget ifm AJAX) kræver UTF-8. ellers skal du encode/decode til utf-8

>Hvor sletter jeg "Browser cache" ?
det kommer an på hvilke browser du har, prøv feks at google "delete browser cache"
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
21. juni 2011 - 23:07 #15
Æ Ø Å venter jeg lige lidt med..

Hvis du kigger på min side, så står forside teksten helt op af kanten. Er der en mulighed for at sætte en margin på.
Har prøvet :

#content_ p{
    margin-left:30px; margin-right:30px; text-align:left;
}

Men det hjælper nok ikke så meget, når siden er centreret, eller at <p> står inde i en echo..

Kender du en god måde ?
Avatar billede tjens Nybegynder
22. juni 2011 - 08:04 #16
#15 Underscore tegnet i #content_ p skal ikke være der.

Men derudover mener jeg ikke du skal ændre på p, da dens defaults er udmærkede til tekst-paragraffer.

Lav padding på #content i stedet:
#content {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:244px;
    width:1000px;
    height:356px;
    background-image:url(../images/Slice_03.png);
    overflow:auto;
    text-align:left;
    padding: 0px 30px;
}
Padding på containeren giver samme effekt som margin på indholdet.
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
22. juni 2011 - 10:23 #17
Tak for svaret..

Min tekst har flyttet sig 30 px, men det er som om at den skubber teksten ud over højre kant, og så laver et gentagende billede..

Se på siden :

http://gfprojekt.medieskolerne.dk/gfelev14/index.php?page=1
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
22. juni 2011 - 10:56 #18
Satte en background repeat: no-repeat; på og så virkede det, men min padding 0px 30px 0px 30px; virker ikke. Burde den ikke justere i begge sider så ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. juni 2011 - 11:28 #19
men kræver du sætter din bredde tilsvarende ned, dvs 2*30 (padding: 0px 30px; => padding-bottom: 0; padding-top: 0; padding-left: 30px;  padding-right: 30px; )
bredde skal være på width: 940px;
hvorfor sætter du bredde på alle ??

en bedre løsning vil nok værer at bruge din wrapper ( <div id="Table_01">  )
en hurtig omkrivning af din css

#Table_01 { /* wrapper */
    top:0px;
    width:990px;
    margin-left: auto ;
    margin-right: auto ;
}

#header {
    left:0px;
    top:0px;
    height:161px;
    background-image:url(http://gfprojekt.medieskolerne.dk/gfelev14/images/Slice_01.png);
}

#menu {
    left:0px;
    top:161px;
    height:83px;
    background-image:url(http://gfprojekt.medieskolerne.dk/gfelev14/images/Slice_02.png);
    text-align: center ;
}

#content {
    background-image:url(http://gfprojekt.medieskolerne.dk/gfelev14/images/Slice_03.png);
    height: 356px;
    left: 0;
    padding-bottom: 0;
    padding-left: 30px;
    padding-right: 30px;
    padding-top: 0;
    top: 244px;
}

men det har intet med PHP at gøre
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
22. juni 2011 - 14:35 #20
Hej ronols.

Jeg prøvede begge metoder, men desværre viser den stadigvæk et godt stykke af teksten udenfor rammen.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. juni 2011 - 14:52 #21
har du slettet din browser cache ??
jeg har den liggende online
demo http://olsensweb.dk/test/experten/spm/941561/
css  http://olsensweb.dk/test/experten/spm/941561/include/style.css
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
22. juni 2011 - 14:59 #22
Jeg tester det via serveren, og der følger den fint med :o)
Men jeg kan se på min scrollbar, at den stikker de 30px ud af rammen, så det skubber egentlig bare til den.

Du får lige min nye kildekode, da jeg kan se at den du benytter mangler lidt. :

body {
    font-family:Verdana;

    color:#000000;
    background-color:#CCCCCC;
}

#Table_01 {
    position:absolute;
    left:50%;
    margin-left:-500px;
    top:0px;
    width:1000px;
    height:600px;
}

#header {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:0px;
    width:1000px;
    height:161px;
    background-image:url(../images/Slice_01.png);
}

#menu {
    position:absolute;
    text-align:center;
    left:0px;
    top:161px;
    width:1000px;
    height:83px;
    background-image:url(../images/Slice_02.png);
    font-size:18px;
}

#content {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:244px;
    width:1000px;
    height:356px;
    background-image:url(../images/Slice_03.png);
    background-repeat:no-repeat;
    overflow:auto;
    text-align:left;
    padding-bottom: 0;
    padding-left: 30px;
    padding-right: 30px;
    padding-top: 0;
    font-size:14px;

}

a:link{
    color:#000;
    text-decoration:none;
}

a:visited{
    color:#000;
    text-decoration:none;
}

a:active{
    color:#000;
    text-decoration:none;
}
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. juni 2011 - 15:18 #23
prøv den css jeg bruger.
din faste bredde giver problemer når du bruger padding, derfor setter jeg kun bredde i wrapperen

det jeg manglede i min css, har ikke nogle betydning for dit problem, men har opdateret det
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
22. juni 2011 - 15:33 #24
Det var satans.. Det virkede sgu :-)

Tusind tak..

So far so good... Tror sgu den er ved at være der.

Har prøvet det før, men kan ikke huske koden til det.
Men hvordan får jeg siden til at centrerer uanset opløsningen på skærmen.. altså hvis man trækker billedet mindre, så følger den vinduet ?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. juni 2011 - 15:59 #25
>Men hvordan får jeg siden til at centrerer uanset opløsningen på skærmen
så skal du arbejde i % istedet for.
ud fra mit CSS ændre width:990px%;  til width:99%; i #Table_01
Avatar billede gubbi05 Nybegynder
22. juni 2011 - 16:09 #26
Hehe den laver noget mystisk, når jeg skifter width ud med %.

Den nærmest kopier siden vandret, og får andre farver..
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. juni 2011 - 19:23 #27
hvis du skriver det rigtigt virker det, du kan se den jeg har liggende online.
det eneste der kan være problemer med vedr. scalering er dine billeder, der er alle sat til 1000px i bredde, og de kan skabe sig lidt når de bliver presset sammen.
jeg tror vi skal lukke tråden her, da vi er ude på et sidespor.

vedr. dit æøå problem: opret et nyt spørgsmål i denne gruppe.
vedr. css problem: opret et nyt spørgsmål i http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/DHTML/CSS/