Avatar billede inddk Nybegynder
15. juni 2011 - 15:40 Der er 5 kommentarer

Programmering Evt. excell

Hej,

Jeg skal som led i en større projektopgave bruge et program der kan Udregne/vende og dreje kasser optimalt i forhold til et givent rum.

Jeg har tænkt følgende:
op til 100 positioner hvor man kan indtaste de forskellige mål på kasserne. lxbxh.

op til 5. objekter som kasserne skal i.
lxbxh.

Man indtaster så de forskellige positioners mål.
hvor mange objekter man har. og målene på dem.

Programmet udregner og putter positionerne i kasserne så der er mindst mulig spild plads. Det skal kunne tage højde for alle 3 dimisioner.
Resultatet må meget gerne blive vist visualt. (hvis muligt

Findes der nogle der ude der kan klare lave dette?
i så fald hvilket program, kan man nøjes med excell eller skal jeg ud og "kreere" et selv.
Eller kan jeg måske selv lave det med noget vejledning fra en her inde?
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. juni 2011 - 15:50 #1
Det der er en ret så stor opgave. Ikke så stor programmeringsopgave men mere matematisk. Tror ikke det bliver helt billigt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. juni 2011 - 15:56 #2
PS. Har selv været med til at udvikle et lignende system. Det var bare kasser der skulle tilpasses europapaller. Men der var så mange parametre at vi var tvungne til at bruge marginal, hvilket jo ikke er optimalt. Bestilte en kunde varer, der ifølge vores program skulle fylde 10 paller, blev prisen efter det. Men når det blev pakket, fyldte det f ex kun 8 paller.
Avatar billede inddk Nybegynder
15. juni 2011 - 16:11 #3
Okay,
Kan du oplyse hvilket program i har benyttet til at lave dette?

Jeg ved ikke helt om jeg forstår hvad du mener med "der var så mange parametre at vi var tvungne til at bruge marginal"

I det jeg skal bruge det til forudsættes der at; De oplyste mål er korrekte, hverken 1 cm mere eller mindre.

Du har nok ret, selv om dette er givet er det nok stadig et stort arbejde.

men eks, har dun kasse posisitonerne skal i et mål på 112 x 117 x 78 cm.

og der er 50 positioner.
10x6x5 10 stk
11x12x8 20 stk
17x20x11 20 stk.

Så skal den kunne lave en skitse af en optimal sammenpakning for at undgå så meget spildplads som muligt..
Avatar billede neoman Novice
18. juni 2011 - 17:38 #4
Det du er ude efter er et overordentligt vanskeligt otimerinsgproblem, som aldeles ikke er nyt. Alle speditører forsøger at fylde ders containere bedst muligt op. Prøv at google på

packing optimization

eller fx læs her: http://en.wikipedia.org/wiki/Bin_packing_problem

Problemet ligger ikke i softwaren som sådan, men i at udtænke en algoritme som kan give de ønskede svar.
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. august 2011 - 17:11 #5
Er ved at gå mine spørgsmål igennem, og ser at der ikke er lukket her. Har du fået svar på dit spørgsmål, luk da venligst spørgsmålet, ved at afgive point til dem der har været med til at løse dit problem. Jeg selv samler ikke på point, så er det mig der har hjulpet, læg da selv et svar og accepter det.

OBS. Dette er en copy/paste meddelelse, så er der nogen der af en eller anden grund, føler sig stødt, undskylder jeg ;o)