Avatar billede repox Seniormester
13. juni 2011 - 13:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

CMS - Valg og begrundelse af sådan et.

Et par tidligere tråde her på forummet har gjort mig lidt nysgerrig - og spørgsmålet henvender sig nok primært til udviklere af online løsninger eller sælgere af samme.

Tråden her skal ikke bruges til at diskutere hvad et CMS er, hvilket et der er bedst eller hvilket programmeringssprog der er bedst.

Jeg håber på at tråden kan frembringe nogle forholdsvis kendte og ukendte CMS'er og grunde til hvorfor man skal bruge netop det CMS.

'Reglerne' for indlæg i tråden er således at:

  • et indlæg må nævne to CMS - et til små projekter og et til store projekter; samme CMS kan naturligvis bruges til begge.
  • der må nævnes op til tre grunde for hvert CMS til at du bruger det - helst kort og præcist
  • man venligst undlader at komme med 'jeg er enig med x' indlæg

Om muligt kan dette give inspiration til nye udviklere som gamle i faget som måske trænger til at prøve noget nyt.

Der er ingen pointgivning da der ikke findes et rigtigt eller forkert svar.

Jeg håber I vil være med til at udvide min (og måske andres) horisont.
Avatar billede welcor Nybegynder
13. juni 2011 - 13:23 #1
Jeg har et par erfaringer:
Til en enkel, personlig blog, eller tilsvarende hobbyprojekt, har jeg gode erfaringer med Wordpress.
- Det er enkelt at sætte op,
- der findes et utal plugins og
- der er et stort community.

Til en lidt større organisation har jeg brugt CMSet Enonic CMS fra det norske selskab Enonic (http://enonic.com)
- De har for nylig lavet en opensource community edition.
- Selve CMS'et er en java-baseret XML/XSLT maskine, noget som hjælper med at skille præsentation fra indhold.
- Det er enkelt at lave nye sites, og enkelt at dele indhold mellem sites.
- En installation kan enkelt håndtere mange mindre sites som er enkle at overskue i webgrænsesnittet.
- Det er enkelt at styre rettigheder/adgang for forskellige brugerroller
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. juni 2011 - 13:31 #2
Har hovedsagligt programmeret mine egne sider (og programmeret CMS-systemer til andre firmaer, efter deres specifikke ønske), men har, efter at have åbnet eget firma, testet et par færdigudviklede CMS-systemer. Valget faldt på Wordpress da det fuldt ud dækkede mit behov da det:

1. Er let at gå til (installere, konfigurere, flytte osv)
2. Der er mange færdige og gratis temaer og de er lette at modificere (og der er meget hjælp at få, mange forums osv)
3. Er open source
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juni 2011 - 16:26 #3
en næsten ukendt er GuppY
http://www.freeguppy.org/?lng=en
i brug kan det se ud som fx http://www.lonehertz.dk/

1) det er uden database (kun meget små sites med lav trafik)
2) kan håndtere et par sprog ret enkelt
-----
1) det er lavet af franskmænd, så koden/navne er fransk - det er noget af en udfordring hvis man vil tilrette noget. Download hedder télécharger, og sådan er det hele vejen igennem.
2) der er ikke mange udvidelsesmuligheder, men jeg har set en shop-løsning med paypal (stadig uden rigtig database)
Avatar billede repox Seniormester
16. juni 2011 - 16:47 #4
Jeg takker for de indlæg der var - jeg havde ventet en lidt større interesse for at dele erfaringer med CMS'er og inspirere hinanden.

Jeg lukker den her.