Avatar billede ngr Praktikant
05. juni 2011 - 00:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en Accelerationsmåler??

Sådan en er der på en HTC Desire Smartphone - 3G
Avatar billede wanze Nybegynder
05. juni 2011 - 01:15 #1
Det de mener er nok et gyrometer - altså en sensor, der registerer bevægelse. Det betyder, at den fx vil kunne registere, hvis du vipper telefonen til siden og den slags.

En iPhone har det samme, hvilket betyder, at hvis du drejer den 90 grader, så vil billedet på skærmen dreje med. Ligeledes har jeg set flere spil til både Android og iOS, hvor du skal guide en kugle igennem en labyrint ved at vippe telefonen i den rigtige retning - det er al sammen noget, der benytter sig af gyrometret.
Avatar billede ngr Praktikant
05. juni 2011 - 01:24 #2
Tak for svar, men hvad bruger man det til?
Avatar billede wanze Nybegynder
05. juni 2011 - 02:48 #3
Det synes jeg da lige jeg har besvaret: til at registere, når telefonen bevæges. Hvad er det du vil vide mere? Jeg er da kommet med et par eksempler på praktisk anvendelse også. :)
Avatar billede ngr Praktikant
05. juni 2011 - 02:56 #4
Jamen jeg kan da se, hvis den bevæger sig.
Avatar billede wanze Nybegynder
05. juni 2011 - 03:10 #5
Hehe, ja, men nu kan telefonen også se det. Hvis du fx drejer telefonen en halv omgang, så er det meget smart at telefonen ved, hvilken vej der er ned, så du ikke skal brække nakken for at læse, hvad der står på skærmen. :)

Det der gør en Nintendo Wii så sjov er lige netop, at "joysticksne" registrerer bevægelse på samme måde som telefonen.

Forklarede det hvad det kunne bruges til?
Avatar billede ngr Praktikant
05. juni 2011 - 03:31 #6
nej
Avatar billede wanze Nybegynder
05. juni 2011 - 05:36 #7
Så bliver du simpelthen nødt til at forklare, hvilken del af min beskrivelse du ikke forstår. Jeg er kommet med et par glimrende eksempler på, hvad gyrometret/accelerationsmåleren gør godt for.
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. juni 2011 - 09:28 #8
En accelerationsmåler kan måle,hvordan en hastighed forøges - evt. formindskes, forestil dig at du vil måle en bils acceleration ved at tage et billede af speedometret 1 gang pr. sekund. Så kan du aflæse  bilens acc. i km/t/sek.
Moderne, praktisk anvendte accelerationsmålere er mere teknisk konstruerede.
Avatar billede The_Buzz Novice
05. juni 2011 - 11:05 #9
Syns nu spørgsmålet er ret godt belyst med de ovenstående...
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2011 - 12:45 #10
Det kan da ikke forklares mere simpelt end det er gjort :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2011 - 14:12 #11
ngr, du er nødt til at komme på banen igen.

Forklares det ikke godt nok?
Avatar billede thov Forsker
05. juni 2011 - 14:12 #12
@ngr - Så gå ind i en telebutik og oplev det når en telefon kender forskel på op og ned.

"Hands-on experience" slår bare alle - ellers fortræffelige - forklaringer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2011 - 14:17 #13
Eller kig denne video: http://www.youtube.com/watch?v=WXEjg5Cf7oY
Elendig kvalitet, men som du kan se registrerer telefonen når man bevæger den. Det er accelerationsmåleren, eller gyroscope på engelsk.
Avatar billede ngr Praktikant
04. juli 2011 - 22:13 #14
Får jeg et svar til points?
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. juli 2011 - 22:29 #15
<john_stigers> jeg mener gyroscope er en form for kompas.
Avatar billede ngr Praktikant
05. juli 2011 - 03:10 #16
addd
Avatar billede wanze Nybegynder
05. juli 2011 - 03:31 #17
Det var godt nok ikke meget betænkningstid der var der.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2011 - 09:00 #18
Du beder om svar med tager point selv??
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2011 - 20:17 #19
#15 ja du mener, men det er det ikke :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. juli 2011 - 20:57 #20
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. juli 2011 - 21:04 #21
Mere fakta om gyroskop :
http://da.wikipedia.org/wiki/Gyroskop
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juli 2011 - 21:07 #22
tak, og det er så også skrevet.

Men kompas? nej :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. juli 2011 - 22:00 #23
#22> Men kompas? nej :)
Jo, har du ikke læst: http://da.wikipedia.org/ (...) ??
Det er jo den type, man bruger i fly og raketter, -  et alm. kompas med magnetnål kan jo fx ikke bruges på ture over nordpolen, -der vil nålen jo stå lodret !
Jeg er lidt overrasket over din afvisning, - Det er jo Fakta, og vist alm.fysikstof i folkeskolen.
Avatar billede richardjensen Seniormester
05. juli 2011 - 22:10 #24
Brug link fra #21 - Fra #23 kommer man ind et forkert sted