Avatar billede Pudsemand Nybegynder
24. maj 2011 - 21:48 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Et lille hovedbrud. ;-)

Er der nogen der kan hjælpe mig med at løse denne. ;-)

Hansen er gået en tur til isenkræmmeren for at købe noget, og det med fører følgende
lille samtale. Hansen:"Hvor meget vil ét så koste?" "Det bliver lige 30 kroner." siger isenkræmmeren.
"Nå da," siger Hansen. "Jamen hvad så med atten?" "Ja," svarer isenkræmmeren, "så bliver
det altså 60 kroner." "60 kroner!" gentager Hansen, "det var da ikke så galt. Hvad kan
to hundrede og fjorten så koste?"
Ja hvad koster det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2011 - 21:53 #1
Det koster sikkert 90 kr.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 22:00 #2
Er det med Moms :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2011 - 22:07 #3
Alle 3 priser vil klart være lidt mindre i Jylland. Det der moms og skat har ikke vundet almen udbredelse herovre. Et problem kan være hvis forretningen har fået delvist udsolgt af varen. Eller varerne. Som man nu ser på det. Så kan det være de ikke kan levere to hundrede og fjorten, men sagten kan komme med to hundrede og femten.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 22:10 #4
Nææ! hvis man har en trailer, bliver alting billigere :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2011 - 22:15 #5
Og sjovt nok kan kunden sikkert slet ikke bruge to hundrede og femten til noget som helst, hvis kunden faktisk har brug for to hundrede og fjorten, selv om prisen er præcis den samme.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 22:26 #6
Næ men hvis butikken nu skal af med varen, er regnestykket jo godt nok.
Jeg købte selv én GlasSten i silvan til 15kr og fik leveret en palle med 170 sten.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 22:27 #7
Levering 50kr?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2011 - 22:29 #8
Jeg tror ikke levering kommer på tale hos isenkræmmeren. Man kan sagtens bære to hundrede og fjorten hjem. Fylder ikke meget, vejer ikke meget. Selv børn vil kunne bære fjorten tusind fem hundrede og atten hjem i en lille plastikpose.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 22:33 #9
Tror ikke isenkræmmeren har vingummibamser i den størrelsesorden, men måske en pose med blandet søm.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2011 - 22:43 #10
Denne varetype leveres vist ofte med skruer - det virker naturligt i forhold til anvendelsen. Men vægten er stadigvæk beskeden. De der fjorten tusind fem hundrede og atten får man næppe brug for i Danmark - har aldrig hørt om det. Men i USA (og sikkert andre steder) kan det komme på tale. Det er i hvert fald set i Michigan.
Avatar billede Pudsemand Nybegynder
24. maj 2011 - 22:46 #11
90 var lige det jeg manglede, hvor banalt.
@erikjacobsen, hvis du ikke vil have dine point, skal du ikke oprette et svar. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 22:50 #12
Pudsemand: dem tager du selv :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. maj 2011 - 22:54 #13
Ja, tage du dem selv. Men vi lader være med at fortælle hvilken vare, der er tale om. Ik'?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 22:56 #14
erikjacobsen: I USA bruger de en hammer til skruer, det er derfor at bygerriget går så stærkt, og tornadoer lægger dem ned.
Avatar billede nemlig Professor
24. maj 2011 - 23:09 #15
Hehe - den har jeg godt nok grublet noget over, men har endeligt set løsningen. Fin lille udfordring, og sjovt at I ikke afslører pointen. Jeres kommentarer hjalp mig til løsningen.
Gad vide hvad 5½ koster, men det nok afhængig af..........
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 23:12 #16
nemlig: Du kan jo prøve at dividere :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. maj 2011 - 00:44 #17
5½ ????
Måske jeg alligevel ikke har fattet den?

Kunne spørgsmåle fra kunden ha lydt?
"Hvad kan 5½ så koste?"

Hvis ja, så er det ikke det jeg tror.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 01:13 #18
En halv?
Avatar billede nemlig Professor
25. maj 2011 - 07:09 #19
Formålet med varen behøver ikke at være det samme, som erikjacobsen hentyder til.
Afhængig af isenkræmmerens udvalg, vil 5½ i den ene butik koste 60 kr., mens konkurrenten måske tager 120 kr.
Avatar billede vejmand Juniormester
25. maj 2011 - 07:28 #20
nemlig >> Jeg har sendt dig en intern besked......
Avatar billede Pudsemand Nybegynder
26. maj 2011 - 19:19 #21
Tak til erikjacobsen