Avatar billede Pudsemand Nybegynder
24. maj 2011 - 00:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Udregning af længden på korde

Jeg har en opgave jeg meget gerne vil have lidt hjælp til, den er som følger:

Hvis to 75m høje master er forbundet i toppen med 100m ledning, og denne ledning i
øvrigt hænger ned til 25m over jorden, hvor mange meter står masterne så fra hinanden?

Kan i hjælpe mig? ;-)
Avatar billede sifuentes Nybegynder
24. maj 2011 - 00:48 #1
Du fortæller en halvkvædet vise..........

Dansk er et svært sprog..........
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 00:59 #2
75 meter. Et trick spørgsmål
Avatar billede vejmand Juniormester
24. maj 2011 - 01:09 #3
Det er rigtig, det er et trick-spørgsmål, men resultatet er ikke 75 meter efter min mening, men derimod 0 meter.

Hvis ledningen skal hænge 25 m over jorden, må den nødvendigvis være 50 meter ned ad en 75 m mast i hver side.

Så, efter min bedste overbevisning, står masterne helt sammen, hvis ledningen er 100 m lang.

Måske er jeg helt galt på den?
Avatar billede wanze Nybegynder
24. maj 2011 - 01:22 #4
Vejmand: Nej, du har helt ret. De vil stå helt op ad hinanden. :)

Jeg føler mig lidt dumt - her sidder jeg begravet i kædelinjer og buelængdeformler og kan ikke forstå, hvorfor jeg ikke kan komme frem til en løsning på mit integrale for kvrod(1+f'(x)^2). Det er selvfølgelig fordi mit udtryk f(x) = a*cosh(x/a)+d ikke vil have en løsning!

Jeg føler mig snydt!
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 01:20 #5
Med andre ord, vi aner ikke hvad vi snakker om :-)
http://da.wikipedia.org/wiki/Korde
Avatar billede wanze Nybegynder
24. maj 2011 - 01:23 #6
jape44: Den korde du linker til er dog ikke den vi leder efter her, men derimod en kædelinje: http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%A6delinje :)
Avatar billede vejmand Juniormester
24. maj 2011 - 01:28 #7
wanze >> Det var sikkert også meningen med opgaven.  :-)
Avatar billede Pudsemand Nybegynder
24. maj 2011 - 05:42 #8
Tar for et hurtigt svar, jeg kan godt se at du har ret @vejmand. ;-)
Avatar billede sifuentes Nybegynder
24. maj 2011 - 09:59 #9
Nu faldt tiøren...... 8-( hhmmm
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 10:03 #10
Også her :-) pinligt!
Avatar billede Pudsemand Nybegynder
24. maj 2011 - 21:45 #11
Er i med på mere af samme slaks, så opretter jeg et spørgsmål mere om lidt. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2011 - 21:54 #12
Jubiii