Avatar billede KHHP Juniormester
18. maj 2011 - 16:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Website system

Hej
Jeg står og skal bygge en hjemmeside, men er ikke så god til alt det der med HTML, PHP osv., så jeg leder efter nogle af de der fine "færdigprodukter" man kan hente gratis. Jeg har fundet WordPress og PHPBB3, men det er primært til forum og blogging, og det er ikke lige det jeg mangler.
Så derfor tænkte jeg at der måtte da være nogle kloge hoveder herinde, der lige kunne give mig nogle forslag.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2011 - 17:04 #1
joomla
eller tag en pakke fra web10 http://www.web10.dk/w2_order_pk.php?pk=50
der er blog, websitebuilder, galleri osv lige til at køre med få klik.
Avatar billede repox Seniormester
18. maj 2011 - 17:45 #2
Skal det være gratis?
Avatar billede KHHP Juniormester
18. maj 2011 - 18:03 #3
Ja, helst. Men I må da gerne komme med nogle forslag til billige penge, der kun skal betales for EN GANG. Jeg kan jo altid overveje om det kan betale sig.
Avatar billede repox Seniormester
18. maj 2011 - 18:11 #4
Jeg vil gerne anbefale MojoMotor. Det koster ca 300 kr ($49,95) og det er en engangsbetaling.

http://mojomotor.com/
Avatar billede wanze Nybegynder
18. maj 2011 - 18:42 #5
Det ville være lidt nemmere at rådgive dig, hvis vi vidst, hvad du skal bruge, hvis det ikke er hverken en blog eller et forum.

Dog kan Joomla og Drupal løse de flester opgaver.
Avatar billede KHHP Juniormester
18. maj 2011 - 19:51 #6
Jeg skal lave en hjemmeside til et mobildiskotek, og der skal være mulighed for en forside, billedgalleri, mulighed for oprettelse af brugere, diverse "normale" sider med informationer, en side med nyheder, en side med en e-mail kontaktformular, samt en gæstebog.
Jeg har en billedkopi af forsiden til deres gamle domæne, hvis det kan være til nogen hjælp, kan jeg uploade det og smide et link her til jer...
Avatar billede repox Seniormester
18. maj 2011 - 20:38 #7
Det bliver nok lidt af en omfangsrig opgave for dig med eget design og specifikke ønsker til funktionalitet uanset valg af CMS hvis du ikke ynder at udvikle HTML eller PHP.

Hvad er dit niveau? Hvor teknisk krævende må CMSet være? Jeg antager du helst gerne vil lave der selv, for at minimere udgifterne?
Avatar billede mikaelch Novice
18. maj 2011 - 21:21 #8
jeg vil sige wordpress er lettes cms system og nemt at opload på eget webhotel

kan evt. brger oprette vælge bbp wordpress
Avatar billede repox Seniormester
19. maj 2011 - 09:37 #9
Jeg anede ikke Wordpress var et CMS system... troede bare det var et blog system...
Avatar billede wanze Nybegynder
19. maj 2011 - 15:53 #10
CMS står for Content Mangement System - kan WordPress bruges til indholsstyring? Godt, så er det et CMS.
Avatar billede KHHP Juniormester
19. maj 2011 - 15:57 #11
Efter hvad I siger, så skulle wordpress jo kunne klare opgaven, men jeg vælger nu alligevel at poste et link til de billeder jeg talte om tidligere:
http://down-south.webs.com/designoplaeg_enjoy.pdf
Avatar billede repox Seniormester
19. maj 2011 - 16:35 #12
#10
Efter den logik er alt hvad du kan fremvise indhold i et CMS?
Avatar billede wanze Nybegynder
19. maj 2011 - 17:05 #13
repox: Indholdsstyring er ikke det samme som indholdsvisning. :)
Avatar billede repox Seniormester
19. maj 2011 - 17:34 #14
#13
Arh, nu er vi vist ude i noget flueknepperi :P jeg har da ihvertfald en del projekter jeg skal tilføjet ledet CMS til hvis logikken bare er at jeg skal kunne styre indholdet af min visning...
Avatar billede wanze Nybegynder
19. maj 2011 - 17:40 #15
Det er jeg da ikke - der er da kæmpe forskel på at redigere indhold og vise indhold!

Det kan da godt være du skal, at noget er et CMS er jo ikke et kvalitetsstempel. CMS er jo bare et udtryk der bruges om en stor type systemer, der gør det nemt at administrere indhold.
Avatar billede repox Seniormester
19. maj 2011 - 18:10 #16
#15
Jeg vil godt give dig ret i at det man kalder noget for et CMS er ikke et kvalitets stempel, men så er det her jo også bare en sprog barriere. Når jeg hører jordet CMS har jeg da helt sikkert en forventning til softwarens størrelse og funktionalitet - men den er jo ikke ens for alle.

Jeg vil også godt give dig ret i den basale betydning af et CMS - men derfra og så til at kalde WordPress for sådan et er ikke lige noget som jeg kan forstå - igen, ud fra mine forventninger. Men det var jo heller ikke det det drejede sig om...
Avatar billede wanze Nybegynder
19. maj 2011 - 18:23 #17
Det lyder lidt som en vanesag for dig - at WordPress ikke er et CMS, bare fordi det plejer det ikke.

Ellers er jeg er da nysgerrig efter at høre, hvad et CMS er for dig - og hvorfor WordPress ikke overholder det. :)

Det der gængst kvaliciferer et CMS er jo mulighed for brugeroprettelse og redigering af almindelige indholdssider - al sammen noget som WordPress understøtter, plus adskillige andre ting. Det er nok lidt groft nok at påstå, at den har samme funktionalitet som Drupal eller Typo3 fx, men nu synes jeg også nærmere at disse er en kombination af et CMS og et framework. Hvis vi sammenligner  WordPress med andre lidt mindre CMS'er, så synes jegfint den matcher deres funktionalitet.
Avatar billede repox Seniormester
19. maj 2011 - 18:44 #18
Det har du sikkert ganske ret i - det er mange år siden jeg sidst har set på WordPress, netop fordi jeg synes at det var mere blog-specifikt end hvad jeg mente et andet CMS burde være. I disse dage har vores salgsafdeling sat en WordPress op som et internt showcase 'website'. Altså, ikke noget jeg har haft fingrene i - men selvom der er bygget et tema til, så ligner det stadig bare en blog... Men nu da jeg ikke selv har rørt ved det i en del år, skal jeg naturligvis ikke gøre mig klog på hvad det rent faktisk kan.

Jamen, WordPress for mig er basalt set bare et stykke software til at administrere en blog (eller et showcase site der stadig ligner en blog). Et CMS for mig er noget jeg kan tilføje en blog til hvis jeg har behov for det... eller en shop, et forum, et rest api og så videre. Og det kan man sikkert også med WP hvis man kender det, men jeg er lidt uforstående over hvorfor at det hele skal bygges op omkring en blog.

Men som du selv er inde på vil jeg mene at Drupal IMO er mere hvad jeg opfatter som et CMS (Typo3 er bare en fornærmelse ;) ).

Men ellers er jeg mere til sådan noget som Sitecore, Umbracco hvis det skal være gratis eller noget i den størrelsesorden for at give mig den frihed jeg ønsker i et CMS. Men nu er jeg inkarneret PHP mand, så jeg anvender ExpressionEngine.
Avatar billede KHHP Juniormester
19. juni 2011 - 12:09 #19
I har alle hjulpet mig på den ene eller anden måde, så I må gerne smide et svar
Avatar billede wanze Nybegynder
19. juni 2011 - 13:31 #20
Det får du her :)