Avatar billede nkolaj Nybegynder
10. maj 2011 - 15:33 Der er 2 kommentarer

Query der henter summen fra tre forskellige tabeller afh. af id

Hej

Jeg har 5 tabeller der alle er ens men som indeholder kampstatistik (fodbold) fra 5 forskellige år.

Tabellerne ser således ud

Navn | kampe | mål | ass | gult | rød | mom | id

jeg ønsker at lave en query der baseret på et id giver mig summen for henholdsvis kampe, mål, ass gult osv. for det valgte id.

Jeg har forsøgt JOIN og SUM() men mine evner rækker ikke eller også har jeg bare stirret for længe på skærmen...

Er der nogen der kan hjælpe mig på vej?
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. maj 2011 - 17:02 #1
Hvorfor 5 forskellige tabeller?

UNION?

http://www.w3schools.com/sql/sql_union.asp
Avatar billede nkolaj Nybegynder
11. maj 2011 - 01:27 #2
Fordi statistikken er blevet tastet i en ny tabel hvert år.

Jeg skal have summen for et id (spiller) i alle tabellerne.

Jeg har også forsøgt blot at hente dem ud for alle årene i hver tabel og så ligge dem sammen $kampe = $kampeår1 + kampe år2+...
det fungerer fint hvis en spiller har været med alle årene men ikke hvis ikke har spillet med alle 5 år.

Jeg kan ikke umiddelbart se at union hjælper mig.