Avatar billede KHHP Juniormester
29. april 2011 - 17:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Installere Ubuntu ovenpå windows

Hej
Har overvejet lidt at skifte til ubuntu på min stationære PC, som primært fungerer som filserver, men da jeg er afhængig af en grafisk brugerflade, så bruger jeg desktop udgaven i stedet.
Problemet er at min eksisterende Windows 2008 R2 x64 har omkring 50GB filer som ikke må slettes, og jeg har desværre ikke plads nok på min bærbare til filerne.
Jeg ved at jeg kan overføre alle filer til ubuntu under install, men det går vel ikke hvis jeg skal formatere harddisken og bruge alt pladsen til ubuntu?
Hvis det kan lade sig gøre med de ressourcer jeg har til rådighed, vil jeg gerne vide hvordan.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2011 - 19:53 #1
Du kan installere Ubuntu i Windows, så du kan vælge hvilket styresystem du vil bruge. Men læg du de 50GB ud på en ekstern harddisk under alle omstændigheder. Stol aldrig på en HDD, tag altid backup af vigtige data.
Avatar billede KHHP Juniormester
30. april 2011 - 10:26 #2
Har nu lavet backup til en anden HDD jeg overaskende nok havde liggende. Da jeg så indsatte min ubuntu 32-bit CD, kommer jeg til det punkt hvor jeg vælger om jeg vil installere opdateringer og tredjeparts programmer til medieafspilning, arbejder den i en kort periode og derefter sker der intet. Computeren er ikke frosset fast, fordi jeg kan bevæge musen og trykke på power-knappen og få dialogboksen frem hvor jeg kan vælge om jeg vil lukke computeren, genstarte eller sætte på standby.
Har også prøvet at slette alle partitioner på min HDD med disk værktøj i ubuntu, men med samme resultat. Det er ligemeget om jeg bare lader disken indlæse direkte til installation eller til skrivebordet, så jeg kan bruge systemet, det giver samme resultat.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2011 - 12:27 #3
Klogt træk at lægge dine data på en anden disk, MEN når du har slettet dem på computer HDD, er det ikke backup. Backup er det kun, når man har sine data mindst 2 steder, ikke bare at flytte dem, så dine data er stadig sårbare.
Når man sletter noget på en HDD ligger der altid noget tilbage, også efter styresystemer. Og det kan give koks når man vil installere et nyt styresystem, også selv om man har lavet nye partitioner.
Det er muligvis det som gør sig gældende her. HVIS det er det, kan det løses ved, at overskrive disken med Killdisk. Bare 1. gang med den gratis version. http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede KHHP Juniormester
30. april 2011 - 12:46 #4
Lige en lille update.
Har nu fundet en cd med ubuntu 10.10 32-bit frem, og den gjorde det samme, men så prøvede jeg at lade computeren stå, og denne gang virkede. det tog ca. 45 før jeg kunne vælge hvordan jeg ville partitionere min HDD, mend 11.04 stod 1½ time og der skete intet. Lige nu installerer jeg ubuntu 10.10 og bagefter opdaterer jeg til 11.04 via den opdateringsguide der er på ubuntu.com.
Når det er gjort, vender jeg lige tilbage.
Imellemtiden kan du lige smide et svar, da du jo på den ene eller anden måde har hjulpet mig.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2011 - 12:50 #5
Tak men jeg skal ikke have point:)
Men det var jo godt du prøvede med Ubuntu 10, underligt problem. Jeg har selv 11.04, men har kun kørt den fra CD'en, da jeg har windows 7.
Avatar billede KHHP Juniormester
01. maj 2011 - 10:55 #6
Lukket