Avatar billede moddi100 Seniormester
23. april 2011 - 17:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder på en linux server

Hej,

Kører pt med min egen Debian 6.0 server. Serveren er opsat efter følgende guide (dog uden ispconfig):

http://www.howtoforge.com/perfect-server-debian-squeeze-with-bind-and-courier-ispconfig-3

Eller kort beskrevet:
Apache web server, Postfix mail server, MySQL, BIND nameserver, PureFTPd, SpamAssassin, ClamAV, Fail2ban.

Til håndtering af forskellige hjemmesider bruger jeg virtual.conf i apache.

Dog er jeg kommet lidt i tvivl om rettighederne jeg skal bruge.
Mine ftp-brugere er defineret som 'ftpuser' i gruppen 'ftpgroup'.

Min opsætning er som følger:

/var/www/                                            drwxrwxr-x    root          root
/var/www/domain.dk/                        drwxr-xr-x      ftpuser    ftpgroup
/var/www/domain.dk/index.php      -rw-r--r--        ftpuser    ftpgroup

Dog er det jo så ikke muligt for php at oprette filer i mappen domain.dk, men vil det være okay sikkerhedsmæssigt at gøre apache medlem af 'ftpgroup'?

Og er der noget ved min opsætning der bør tilrettes (måske proFTPd er mere sikkert)?

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede The_Buzz Novice
23. april 2011 - 19:58 #1
Mmm måske lade være med at bruge FTP overhovedet og lade folk SFTP ind i stedet? Burde være mere sikkert.

Der skulle ikke være noget problem, såvidt jeg ved, ved at gøre Apache til en ftpgroup member.

Er dine FTP brugere Chrooted til deres individuelle dir?

Du kan jo få dine FTP brugere til at Chmod de filer der skal kunne skrives til fra apache med CHMOD 777 eller 666 afhængig af situationen eventuelt?
Avatar billede moddi100 Seniormester
24. april 2011 - 13:42 #2
Alle FTP brugere bliver chrooted til deres mappe som i eksemplet fra spørgmålet er

/var/www/domain.dk/

for ejeren af domain.dk. Alle brugere har dog samme UID og GID.

Jeg er ikke interesseret i at have filer med chmod 777 eller 666 liggende, apache skulle vel gerne være ejer eller som medlem i gruppen. Men har f.eks. hørt at det ikke er smart at give apache fulde rettigheder til /var/www, så vil lige høre om andre har noget at sige.
Avatar billede moddi100 Seniormester
24. april 2011 - 13:43 #3
Men vil SFTP ikke kræve et gyldigt ssl-certifikat?
Avatar billede The_Buzz Novice
24. april 2011 - 14:24 #4
Jo ligesom SSH gør - men det er jo på din maskine allerede (Server)
Avatar billede moddi100 Seniormester
25. april 2011 - 12:11 #5
Det kan du selvfølgelig have ret i, men hvis jeg anvender SFTP er det vel ikke muligt at logge på serveren for virtuelle brugere?
Avatar billede moddi100 Seniormester
07. maj 2011 - 16:57 #6
Er jeg i hvert fald kommet frem til at det ikke er. Så tror jeg åbner op for FTPS i stedet for. Bør jeg udelukke almindelig FTP?
Avatar billede moddi100 Seniormester
21. maj 2011 - 03:38 #7
Tvivler på at vi kommer videre, så lukker spørgsmålet