Avatar billede Tripper2001 Nybegynder
18. april 2011 - 19:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

5.1 via HDMI PC->Reciever

Hej.
Har en pc med HD5770. Den har jeg forbundet til min Sony STR-DG720 forstærker med et HDMI kabel. Har så prøvet at hente lidt forskellige DD 5.1 test-lydklip, men får ikke rigtig 5.1 ind i forstærkeren.

Der er en funktion på forstærkeren der hedder A.F.D Auto, som selv skulle finde ud af hvilket lydsignal der kommer ind. Det klare den også fint når jeg spille Xbox, hvor den viser på forstærkerens display, at det er et 5.1 lydsignal.

Men når jeg afspiller 5.1 film/lydklip fra computeren, viser forstærkerens display at det er stereo?!? Afspiller i VLC, og har været oppe i menuen "lyd" og vælge 5.1 under menupunktet "lydenhed".

Er det sådan at jeg skal installere et bestemt codec eller noget?

Har også slået "Digital lyd (HDMI)" til nede i lydstyrke.
Avatar billede Blandy Praktikant
19. april 2011 - 11:01 #1
Havde samme problem med mit 5770 grafikkort og min sony reciever. Gjorde det, at jeg købte spdif til mit bundkort i stedet. og vupti så var der 6.1 surround og dts. er ikke sikker på om 5770 via hdmi kun understøtter stero.

Men du skal instille det ret specifikt i vlc's lydinstillinger for at få DD 5.1 ud.
Avatar billede Tripper2001 Nybegynder
19. april 2011 - 12:06 #2
Har også overvejet spdif, men synes bare ikke, at det kan være rigtig, at det ikke kan lade sig gøre kun med HDMI. Jeg tror jeg vil være stædig, og arbejde med det lidt endnu ;)

Hvis jeg finder svaret før Jer, poster jeg det selvfølgelig herinde.
Avatar billede Blandy Praktikant
19. april 2011 - 12:11 #3
Oki men da jeg brugte hdmi via mit 5770 ati fik ejg kun stereo ud af mit av system. Men tjek lige lydinstillingerne i vlc.
Avatar billede Tripper2001 Nybegynder
19. april 2011 - 15:30 #4
Ellers prøver jeg lige med Cyberlink PowerDVD. Læste lige at det var dem der samarbejdede med ATI, da de skulle til at lave HD-serien med TrueHD lyd (7.1), uden hjælp af spdif, og i stedet bruge PCIe til både lyd og grafik. Gir lige en tilbagemelding om det er løsningen.
Avatar billede Tripper2001 Nybegynder
17. august 2011 - 07:52 #5
Det var simpelthen fordi at computeren hand-shake'ede med TV'et igennem HDMI i stedet for med recieveren, og derfor ikke kunne finde det som en surround-enhed.