Avatar billede gylling Juniormester
13. april 2011 - 06:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Netværk

Jeg oplever at access er langsom på netværk.

Der er 5 bruger som har en frontend access som er sammenkædet med en access database som ligger på en server. Bruger oplever langsom respons tid. Er der nogen der har en ide til om det er netværket eller er access bare ikke så godt på et netværk.
Avatar billede mugs Novice
13. april 2011 - 07:53 #1
Menge påstår, at Access ikke kan køre på netværk. Det er ikke min oplevelse. Jeg har lavet adskillige databaser, der ligger på en server med opdelt front- og backend.

Performance af en sådan database er afhængig af, hvordan databasen er skruet sammen, og det er derfor vanskeligt at angive nogle eksakte løsninger. Men du kan prøve at komprimere db, så det i hvert fald ikke er størrelsen der gør den langsom.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
13. april 2011 - 07:55 #2
Jeg tror nærmere det er en kombination af netværk og opbygning af databasen.
Man skal være obs på at Access på en eller anden måde henter alle data fra backend til frontend hver gang man forespørger.
Så en grundig gennemgang af forespørgsler o.s.v. er en god start.

Jeg har lavet applikationer med mange brugere der kører via netværk med fornuftige svartider. men det har også taget lang tid at optimere dem.
Men når der virkelig skal skub på, så hedder det MS SQL eller anden tilsvarende server.
Avatar billede mugs Novice
13. april 2011 - 08:30 #3
"Så en grundig gennemgang af forespørgsler o.s.v. er en god start"

Enig med Hugo. En ide kan også være at se på antallet af aggregatfunktioner som f.eks. DLookUp. Disse funktioner sløver databasen utrolig meget.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
13. april 2011 - 08:37 #4
DLookup og lignende funktioner er noget man generelt bør holde sig fra - de er ekstremt sløvende.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2011 - 08:42 #5
De 5 brugere har de hver deres frontend liggende lokalt på deres pc?~)
Avatar billede sifuentes Nybegynder
19. april 2011 - 00:43 #6
Det kommer jo også an på om det er et 10 / 100 / 1000 Mbit netværk. Og vær opmærksom på at et 100 Mbit netværk ikke automatisk er synonymt med 100 Mbit overførsel. Netværks kablets trafik, kvalitet og længde spiller også en rolle for overførselshastigheden. Alt dette kan måles med software.
Avatar billede gylling Juniormester
09. juni 2011 - 11:48 #7
tror jeg flytter det til sharepoint