Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 10:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

ændre Partitioner

Win 7 64
Hej.
Jeg har lige været igennem trådene om ovenstående og er blevet meget forvirret ( det bliver jeg nemt inden for det her IT)
Mit c:drev på 500 GB er ved at være fyldt godt op mens mit d:drev stadig står og råber på materiale trods at jeg har lagt tilkøbsprogrammer ind på det, når det var muligt.
Hvordan flytter jeg et par 100GB fra D: til C: og forklare det, så jeg tør.
03. april 2011 - 10:30 #1
WIN7 - Diskhåndteringen - kan gøre det...

PS: Indeholder C: kun instalerede PROGRAMMER ?
Eller er dine EGNE DATA, Dokumenter, Musk, ... også blandet ind i C: drevet/partionen ?

Det jeg fisker efter er at du kan jo FLYTTE dine EGNE DATA, Dokumenter, Musk, ... til D:

Således at
C: kun er instalede PROGRAMMER
D: kun er dine EGNE DATA, Dokumenter, Musk, ...

Sund latin at dele på den måde ...
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 10:45 #2
Hej Karise.
C: er kun programmer, der ikke gav mig muligheden under instl. at lægge dem i D:
Jeg har kun ganske lidt pers. data på PC `en, de ligger på extern HDD.
03. april 2011 - 10:52 #3
... det er sku' en pæn slat *S* ...

For at rydde op på C:

[Diskoprydning]

og/eller

http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/ (Specielt punktet [Register]...)

http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763

CCleaner - værktøjer - Systemgendannelse - Slet en del gamle punkter...

---

Dette bør gøre noget...
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 11:05 #4
Selvfølgelig dummer jeg mig, sådan går det jo, når jeg skal spille klogere end jeg i virkeligheden er.
Jeg tør ikke rigtig rydde op i CCleaner, jeg er bange for at slette noget vigtigt for styringen og programmerne skal jo bruges 2 dage efter sletning.
temp filen er stor, kan jeg slette med hård hånd ???
03. april 2011 - 11:09 #5
...Selvfølgelig dummer jeg mig, sådan går det jo, når jeg skal spille klogere end jeg i virkeligheden er... ???

---

... du lader bare CCleaner rydde op...

Men hvis du selv MANUELT har lagt 'vigtige filer' i "Papirkurven" eller ved
C:\Windows\Temp
så er det selvfølgelig ikke smart *S* ...
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 11:13 #6
Jeg prøver om modig nok, ellers kan jeg vel køre gendannelse hvis ??
03. april 2011 - 11:19 #7
Go' For It' ...
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2011 - 11:28 #8
Enig med Karise Larry i at flytte dine private data til D drevet, som ikke bliver berørt hvis du skal formatere c drevet.
Kan dog ikke forstå du ikke kan få tilladelse til at installere programmer på D drevet. Normalt kan man rette stien til under installationen (kan jeg med XP).

Hvor meget fylder dokumenter mappen?

Dokumenter mappen kan flyttes ved at højreklikke på ikonet og vælge egenskaber.
På min Xp maskine kommer man så ind til en fane der hedder placering, og her er muligheden så for at flytte hele indholdet over på andet drev. Jeg opettede selv en ny mappe der hed dokumenter og valgte denne. Herved bliver indhold af mapper og henvisninger til regisreringsdatabasen ændret til den nye destination.
Jeg gjorde så i samme forbindelse det at før jeg lavede operationen, så lavede jeg en backup af mappen på eksternt medie (usb harddisk), hvis det udforudsete skulle ske som strømnedbrud eller lignende.
03. april 2011 - 11:34 #9
PS: Dokumenter mappen kan flyttes ved at højreklikke på ikonet og vælge egenskaber.
På min Xp maskine kommer man så ind til en fane der hedder placering,...
- sådan er det ikke i Vista/WIN7. Der skal man ind i de enkelte undermapper i "Dokumenter" og gøre trixet. PS[2]: I Vista/WIN7 hedder det ikke [Dokumenter] men Login-navnet...
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2011 - 11:39 #10
Tak for info Karise Larry. Vidste ikke lige hvordan det foregik i Win 7 derfor kom den lille bemærkning med.
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 12:00 #11
Så har jeg oprydning og fik knap 10 GB mere på C:
Nu skal det vise om noget vigtigt er slettet ved daglig brug.
D: står stadig og vigter sig med 450GB ledig plads, gid det var sådan også på loftet eller i garagen, men det kan vel ikke  lade gøre at flytte noget.
NB Der ligger ca 20GB programmer på D:.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2011 - 12:07 #12
Jo dine personlige filer.
Hvor meget plads bruger du på det på c drevet?
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 12:26 #13
380 GB Jeg har lige flyttet en del store videofiler på den externe, så jeg har omkring 100 GB til rådighed lige nu.
03. april 2011 - 14:32 #14
...Smart!

Så ka' du jo lige lade den tygge på en Diskfragmentering bagefter...
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 17:22 #15
Så er discfragmentering færdig.(det gør den ellers automatisk hver uge)
Så kan jeg vel godt glemme min "aversion"
mod at se en næsten tom hylde (D:) mens den anden (C:) bugner.
Jeg kan så undres over hvorfor der laves en så stor D: ???
Karise !! vil du sende et svar, du gjorde mig klogere.
03. april 2011 - 18:43 #16
Hvordan er fordelningen da ?
03. april 2011 - 18:44 #17
Ping...
Avatar billede ranni Forsker
03. april 2011 - 20:06 #18
500/500 fra ny
430/120 ledig nu.
03. april 2011 - 20:18 #19
... men husk bemærkningen under #1 ...