Avatar billede Slettet bruger
01. april 2011 - 13:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg opstartsprogrammer i openSUSE

Jeg kunne godt tænke mig at installer openSUSE 11,4 med KDE på en ældre pc med kun 512 mg ram.

For at den skal fungere bedst muligt er det nok nødvendigt at slå nogle programmer og skrivebordseffekter fra i opstarten.

Evt. der også er andre ting, man kan gøre for at openSUSE bruger mindre resourcer.

Men hvilke og hvordan gør jeg det ?
Avatar billede double-g Juniormester
01. april 2011 - 22:37 #1
512 miligram ram ? :-)

Udover skrivebordseffekterne, som du i hverttilfælde komme til at undvære, kan du også køre uden plasma-desktop effekterne. (ved logon skærmen vælger du sessionstype -> ren KDE) Det skulle spare yderligere en snes MB.

Hvis du vil længere ned, så er løsningen snarere at vælge et helt andet skrivebordsmiljø end KDE. LXDE, Xfce eller den absolut minimale iceVM.

Du kan selvfølgelig også slå lidt småtterier fra under - YAST - > systemtjenester, men de fleste af dem giver i bedste fald kun få hunderede kb.

Det der virkelig rykker er de programmer med grafisk brugerflade som du selv starter. F.eks. browsere (firefox/Chrome/opera) kan nemt bruge et par hundrede MB hvis du har mange faneblade åbne ad gangen.

Ellers kan du jo altid gå i runlevel 3 :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2011 - 09:14 #2
Ja 512 milligam ram. Det kan jo være nødvendigt at skære det ud i pap. :-)

Er dog stadig i tvivl om det at ændre skrivebordet til iceVM er noget, jeg virkelig vil kunne mærke.

Er trods alt glad for KDE, så er det besværet værd ?

Er der ikke nogle programmer eller opdateringskilder jeg vil kunne undvære. openSUSE er jo et meget stort program. Kan da huske fra min tid med Win at jo flere programmer, jo langsommere maskine.

Er det ligegyldigt om jeg bruger Firefox eller Opera.?

Hvad ville du selv gøre  med 512 mb ?

Jeg regner ikke med, at du er så miljøskadet mht openSUSE, at du har svært ved at bruge den kreative tankegang :-)

Kan jeg få dig til at smide de de sidste kreative tanker ud som et svar, er det helt ok for mig.

Hav en god weekend og tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2011 - 11:18 #3
PS.

Har du bemærket at det nu er muligt f.eks at høre nyhederne på dr.s hjemmeside.

Det har før giver store problemer

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/p3nyheder.htm
Avatar billede double-g Juniormester
03. april 2011 - 20:44 #4
iceVM er nok noget af det tætteste du kommer på at arbejde i ren tekstmode i runlevel 3 men med mulighed for at åbne programmer med grafisk brugerflade. Men samtidig er den imho rent ud sagt skide irriterende at arbejde med, så næsten uanset hvor meget hurtigere den er, så ville jeg vælge at springe den over og gå efter ren KDE uden skrivebordseffekter og plasma.

Den vil dog stadigvæk bruge lidt mere RAM end XFCE og LXDE, (der iøvrigt lige er kommet i en hel ny version http://news.opensuse.org/2011/03/28/review-opensuse-11-4-and-the-much-improved-xfce-4-8/ ) men når man er vant til alle de muligheder der er i KDE, så er det lidt vanskeligt at nøjes med mindre.

Siden openSUSE med version 11 begyndte at blive kritiseret for at have alt for lang boottid, så har de arbejdet på at minimere den ved at skære ned i programmer der skal startes og optimere de programmer der skal startes. Og bege dele har den sideeffekt at RAMforbruget også er reduceret. Der er selvfølgelig en del programmer som du kan undlade at installere, men hvis ikke harddiskplads er et problem så har antallet af programmer ikke nogen indflydelse på RAM forbruget, før de bliver startet.

Windows har jo bla. det problem at man lynhurtigt får installeret senesevis af tredjepartsprogrammer, der allesammen mener at de skal starte op sammen med Windows for løbende at kunne tjekke for opdateringer og iøvrigt starte den grafiske brugerflade hurtigere når man klikker på ikonet. På den måde kan Windows hurtigt sande til. I openSUSE kører der kun et program der opdaterer alt og programmer der er installeret gennem pakkehåndteringen får ikke lov til at blande sig i hvad der skal startes hvornår.

Firefox / Opera er så vidt jeg husker nogenlunde lige slemme til at bruge RAM, men Google Chrome skulle vist være en lille smule mindre grisk på det område.

Hvad jeg ville gøre med 512 miligram RAM ? Jeg kunne godt være fristet til at prøve DamnSmallLinux ( http://www.damnsmalllinux.org/ ), men når det gælder openSUSE, så ville jeg prøve med KDE og holde mig til ikke at starte flere programmer ad gangen end højst nødvendigt. Hvis hastigheden så trækker tænder ud, ville jeg forsøge med LXDE og/eller smide et kilo RAM eller to yderligere i. :-)

Jeg må nok indrømme at jeg mere eller mindre havde opgivet at DR, men det kan da være at de trods alt alligevel mener at de skal være hele Danmarks Radio. :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2011 - 22:02 #5
smide et kilo RAM eller to yderligere i

double-g: Jeg har en ide om, at du også var flabet som dreng :-)
Avatar billede double-g Juniormester
03. april 2011 - 22:21 #6
hvem ?? MIG ???? :-)

Eller måske en lille bitte smule. Min gamle tysklærer sagde ihverttilfælde engang til mine forældre at deres søn kunne slippe afsted med at sige hvad som helst, selv det der hos andre ville lyde ualmindeligt øretæveindbydende, fordi han altid gjorde med den typiske vendelbo-lune og et glimt i øjet, så man ikke kunne lade være med selv at grine af det.

:-)