Avatar billede monkhaus Nybegynder
22. marts 2011 - 18:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

udregner til restaurant hjemmeside?

Jeg er igang med at lave nogle ændringer på hjemmesiden for den restaurant jeg arbejder for, og min chef har bedt mig om at lave en ny funktion der gør det muligt, at udregne prisen for et selskab (fest, bryllup etc.) Gennem det følgende link er et eksempel på hvad jeg mener.

http://www.moltkes.com/ (...)

Jeg har ikke megen erfaring med javascript, men har tidligere programmeret en smule php. Er der nogen som har et forslag til hvordan jeg griber opgaven an, eller kender en god tutorial?
Avatar billede sifuentes Nybegynder
22. marts 2011 - 19:13 #1
Du kunne jo starte med at lave en komplet kopi af hele hjemmesiden, og derefter lure skidtet af. Men sandt at sige, hvad tror du Motkes Palæ har betalt for denne funktionalitet? Det er jo ikke lige en opgave der løses af hvorsomhelst. Hvad havde din arbejdgiver forestillet sig at du skulle have i løn for sådan en opgave? Skud i tågen han aner ikke hvad han taler om? Jeg er sikker på han ikke en gang har kunnet overkomme at udfærdige kravspecifikationer, hvilke betyder at fastsættelse af en kreationspris bliver det rene gætværk. Useriøst!
Avatar billede sifuentes Nybegynder
22. marts 2011 - 19:16 #2
Det svarer til at gå til en arkitekt og bede ham om at tegne et hus hvori der aldrig er fodkoldt. Hvad mon det koster?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
22. marts 2011 - 19:20 #3
Princippet i den prisberegner er at det ligger en database med priser og varer på de forskellige ting. Du kunne så lave en KID (kategori ID) til hver kategori der skal vises sammen.

Du skal så have:

ID, Text, Pris, KID

Når der så bliver trykket på knappen går javascript ind og tjekker om alle værdier er valgt og et gyldigt antal kurverter er valgt. Det kan gøres meget nemt med jQuery. Det samme med ajax funktioner.

http://plugins.jquery.com/project/validate
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2011 - 19:25 #4
Det er jo ikke fordi det er en svær opgave som sådan, hverken at lave i Javascript, PHP, ASP eller hvad man måtte ønske at lave den i.

Den der referes til her tager jo bare antallet af gæster og ganger ud med de muligheder der koster noget per gæst og ligger så til sidst det til man evt har bestilt til arrangementet fx en pianist eller underholdning.

Og til sidst viser den det og man kan så vælge at sende det videre eller printe det.

Jeg ville lave den i Javascript, det ville kunne gøres på et par timer, så skal man bare have priserne/parametrene påplads og så er det mere eller mindre simpel matematik med variable.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
22. marts 2011 - 22:08 #5
Bed manden om at få det på skrift! Det er et skide godt tilbud. (2 timer, det er godt nok et firma der vil frem, og de har da sikkert lavet hundredvis af tilsvarende succesfulde sites, der skal helt sikkert bare snittes lidt her og lægges lidt til der? Hvor svært kan det være?)
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2011 - 22:43 #6
Sifuentes >> Nu er det jo ikke hele hjemmesiden han skal lave, men en udregner. Jeg har arbejdet i branchen i mange år og hvis man ikke har andet end brok eller nedgørende ting at sige/skrive bør man måske bare lade være.
Jeg kan godt lave et gæt på at det tager to timer for at lave en funktionalitet som den de viser, men hvis de vil have administrator modul hvor de hele tiden kan variere mulighederne og priserne osv. ja så er det en anden sag.
Men har man 10-20 faste elementer der skal laves en beregner på, ja så kan det laves på et par timer.

monkhaus >> Alt efter kompleksiteten (altså hvad den skal regne på osv.) skal den jo tage ca. 10-20 variable og beregne ud fra dem, uden design og opsætning er det ikke en uoverkommelig opgave, ja så skal det ind arbejdes i et eksisterende site og design, det vil der da også være noget arbejde med, men selve funktionaliteten er ikke svær.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
22. marts 2011 - 23:56 #7
Hører jeg et "men"? Hvad koster det?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2011 - 06:15 #8
monkhaus kan jo kontakte mig hvis det er relevant, men han efterspørger ikke en pris på opgaven eller en løsning af opgaven, men hvordan han selv kan gøre det og hvad man ville foreslå.

her er lidt links til fx. javascript udregnere, men hvis du ikke har roddet så meget med det kan det virke lidt uoverskueligt

http://www.mcfedries.com/javascript/ordertotals.asp
http://www.webdeveloper.com/forum/archive/index.php/t-47265.html
Avatar billede monkhaus Nybegynder
11. april 2011 - 20:57 #9
Tusind tak for hjælpen spacemaninc!! Er næsten færdig med projektet. :)