Avatar billede weblance Nybegynder
17. marts 2011 - 21:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke rettigheder har programmøren?

Jeg laver lidt hjemmesider på bestillingsarbejde. Det kan fx. være hele sites (både kode fra bunden og CMS som fx. Joomla), tilpassede scripts og opdateringer af eksisterende sites.

Jeg ville høre om I ved hvilke rettigheder jeg har som programmør/designer. Har jeg ret til en eller anden form for copyright på de sites jeg selv koder fra bunden, også efter at kunden har betalt?

Har jeg lov til at forbeholde alle rettigheder til special lavede scripts?

/Carl
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
17. marts 2011 - 21:27 #1
Hører lige med :)

Vil dog tvivle på at du kan få copyright med bagudrettetet kraft.
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2011 - 21:27 #2
Du har lov til det du aftaler med kunden og skriver i kontrakten - der skal nok noget ret så unikt kode til før det giver mening at få "copyright" på det, men det giver selvfølgelig mening at kigge på hvad henholdsvis du og kunden må gøre med det færdige resultat, altså fx hvad må du benytte af ting i andre projekter (ting, som kunden reelt set kan have fået idéen til men du "bare" har programmeret) og hvad må kunden gøre med koden efterfølgende (fx videreudvikling andet sted eller salg).
Avatar billede weblance Nybegynder
17. marts 2011 - 21:32 #3
Ok, så med andre ord, så skal jeg sørge for at få mine rettigheder på skrift i en kontrakt før "nøglen" afleveres?
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2011 - 21:36 #4
som udgangspunkt allerede inden arbejdet påbegyndes - indholdet i kontrakten kan jo have stor indflydelse på prisen ligesom den er et godt standpunkt såfremt der skulle opstå udfordringer undervejs i arbejdet.
Avatar billede tjens Nybegynder
17. marts 2011 - 21:39 #5
#3 Det skal være klart allerede når prisen aftales:
Det betyder da meget for køber om det må
- videresælges
- kopieres til datterselskaber
- modificeres
- eller slet ikke ændres/kopieres
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2011 - 21:42 #6
Som udgangspunkt har programmøren ophavsret til den kode han skriver.

Der er dog en ret stor undtagelse ved at hvis man er ansat med traditionel funktionær ansættelse, så er ophavsretten firmaets.

Men den gælder ikke som freelancer. Der er ophavsretten din medmindre andet er aftalt (firmaet har kun fået en brugsret til koden).
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2011 - 21:44 #7
Og det kræver ikke ret meget af koden for at ophavsret kan gøres gældende.

Jeg vil tro at al kode > 20 linier er unikke nok til at ophavsret kan gøres gældende.
Avatar billede weblance Nybegynder
17. marts 2011 - 21:53 #8
Tusind tak for svarene! Smid svar, så får i point.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 01:51 #9
svar fra mig
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2011 - 09:41 #10
svar :)