Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2011 - 20:57 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

En fil eller en mappe kan ikke fjernes, da den ikke findes ?

Jeg har kopieret  et windows pps-show op i min desktop-mappe.

Kønt ser det ikke ud,men jeg kan ikke slette det, da jeg hver gang får beskeden om, at elementet ikke findes,

Kan ikke se det, når jeg er logget ind som root.

Under egenskaber har jeg også alle rettighederne til det element.

Men hvordan kommer jeg af med det ?
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
14. marts 2011 - 21:03 #1
Hejsa :) du kan bruge et program som sletter en fil ved genstart --> http://www.docsdownloads.com/dr-delete-1.htm hvis det ikke virker skal du vist formatere for at kunne få den fjernet helt :))
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2011 - 21:10 #2
Kan jeg bruge DR Delete til Linux?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2011 - 21:14 #3
Jeg har nu prøvet at nulstille mit plasma.skrivebord med denne kommando:

kquitapp plasma-desktop && rm ~/.kde4/share/config/plasma* && plasma-desktop &

Alt jeg selv havde sat på skrivebordet blev også fjernet, men elementet i desktopmappen  er der stadig ?
Avatar billede Daniel97 Nybegynder
14. marts 2011 - 22:19 #4
Hej igen, nej dr.delete duer bestemt ikke til linux. Da du bruger Linux kan jeg ikke hjælpe dig yderligere desværre :((
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2011 - 22:31 #5
Helt i orden Daller

Det er langt fra første gang, det er sket. -)

Jeg tror, det jeg mangler er en kommando til at nulstille desktopmappen med.

Hvis den altså findes ?
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 13:20 #6
Hvis du gerne vil tømme din desktopmappe for pps filer, så åbner du bare konsollen og skriver :

rm Desktop/*.pps

Disclaimer : Selvom det er muligt at tømme en mappe fuldstændigt med rm *.* så frarådes det, da kiks ved valg af mappe vil medføre at en forkert mappe tømmes totalt for filer. Selv ved brug af rm *.filtype anbefales største omhyggelighed. rm kommandoen skal altid bruges med forsigtighed !!!
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 13:28 #7
Har faktisk lagt den ud på Linuxin for højst 5 min siden: Det er vist ikke ok at have spørgsmål både her og der .

Denne besked
linux-17tq:/home/anders # rm Desktop/*.pps
rm: kan ikke fjerne 'Desktop/*.pps': Ingen sådan fil eller filkatalog
linux-17tq:/home/anders # rm Desktop/*.ppsx
rm: kan ikke fjerne 'Desktop/*.ppsx': Ingen sådan fil eller filkatalog
linux-17tq:/home/anders #
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 13:32 #8
Navnet er på filen er dette

Leve_som_Gud_ønsker.ppsx

Det ø er bare en sort firkant med et spørgsmål i.

Ingen mulighed for at omdøbe
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 13:41 #9
ok, når du skrive "desktop mappen" er det så selve skrivebordet, eller den mappe som KDE 4.x opretter på skrivebordet og kalder for desktop mappen ?
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 13:59 #10
Det er den mappe KDE opretter på skrivebordet.

Skrivebordet har jeg nulstillet men denne komando en eller anden engang lærte mig kquitapp plasma-desktop && rm ~/.kde4/share/config/plasma* && plasma-desktop &

Alt jeg selv havde sat på skrivebordet blev også fjernet, men elementet i desktopmappen  er der stadig ?
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 14:01 #11
Det var vist ikke særlig godt formuleret. Lad os gøre det på en anden måde

Hvis du søger efter *.ppsx filer i dit homedir, hvilken mappe ligger den så i ?
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 14:11 #12
Jeg installerede nemlig KDE 4.x inden den var oversat til dansk, så det kan være mappen hedder noget andet end Desktop ved dig
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 14:15 #13
Så finder jeg filen, men kan stadig ikke fjerne den.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 14:18 #14
fjerne den fra homedir mener jeg selvfølgelig.

Den er kopieret, så der er jo også 2 af den

På mit skrivebord hedder det Desktop-mappen
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 14:18 #15
ja men hvilkenunder mappe ligger den i ? Desktop ? Skrivebord ? Noget helt tredje ?
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 14:22 #16
Men når du bruger "find filer og mapper" programmet, så står der hvilken undermappe filen er fundet i ?
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 14:25 #17
/home/anders/Skrivebord

Der står at den liogger på skrivebordet
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 14:26 #18
ovenstående er kopieret fra egenskaber
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 14:29 #19
ok prøv følgende :

cd Skrivebord

(tjek at du er skiftet til mappen Skrivebord)

rm Leve<tab>

(Når du har skrevet Leve og trykker på <tab> tasten, så burde den skrive resten af navnet selv)
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 14:31 #20
jeg smutter nu. er nok først tilbage i aften hvis ikke det virker
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 14:41 #21
Helt ok

Ovenstående kunne nemlig gøre det. :-)

Mit desktopmappe er igen ok.

Så hvis du kommer i nærheden af din pc en af de nærmeste dage, håber jeg på, at du smider et svar.

Tusind tak for din hjælp og god
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 14:42 #22
og god arbejdslyst skulle der have stået. Jeg har nemlig fri nu
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 16:46 #23
Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor denne komando:

kquitapp plasma-desktop && rm ~/.kde4/share/config/plasma* && plasma-desktop &

som jeg fik af cb400f, slettede alt jeg selv havde lagt på skrivebordet.
Men ikke mit uønskede element.

Hvorfor blev det ikke også slettet ?

Den nulstiller skriverbordet.
Derfor gik jeg ud fra, at det uønskede element lå i desktopmappen, hvad der jo så viste sig at være forkert.
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 16:50 #24
Så ka' du lære det, ka' du

a) Filer gemt i Windows med æ, ø eller å i filnavnet er en pestilens for hele den civiliserede verden, hvis de er gemt i et eller andet obskurt Windowsformat.

b) I KDE4 er mappen "skrivebord" i homedir den desktopmappe der ligger på skrivebordet. Selve skrivebordet gemt langt inde i .kde4 mappen

:-)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 16:52 #25
http://www.2shared.com/photo/2JqwPJd6/jeblikskrive...

På et dansk nyinstalleret openSUSE hedder det skivebord og desktopmappe som du kan se her.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 16:54 #26
ok for en sjælden gangs skyl var du hurtigere end mig
Så der er måske lys forude :-)
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2011 - 17:58 #27
ja med en lille smule held, kan det også være at jeg ka' lære det, ka' jeg.

:-)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2011 - 19:34 #28
ja jeg tror, jeg er født optimist.  Mon ikke det er blevet bedre om ca 8 måneder. Man kan da altid have lov at håbe :-)