Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 20:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Installation af openSUSE 11,4 fejler

Alt går som det skal. Får dog denne advarsel undervejs ved installationsindstillinger:
Boatlooderen er installeret på en partion, som ikke ligger helt under 128 gb
Systemet vil måske ikke boote, hvis bios kun understøtter lba24
(resultatet er fejl 18 under installation af Grub MBR)

Jeg fortsætter alligevel, men ved netop første genstart under installationen kan intet ses, andet end grønne og grå kolonner tæt farve på skærmen.  Genstarten tager lang tid men til sidst kan jeg høre opstartslyden og svagt ane nogle ikoner bar en helt sløret skærm.

Hvad gør jeg forkert og kan det evt rettes. ?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2011 - 21:13 #1
Min skærm ser sådan ud efter opstart.

http://www.2shared.com/photo/V7FfLxp5/skrm.html

Har prøvet at installer openSUSE 11,4 2 gange nu, med samme resultat
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2011 - 11:49 #2
Har brug for akut hjælp her. Jeg prøver et andet sted.

Skal nok vende tilbage efter hjælp eller med resultatet.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2011 - 15:56 #3
Har du fundet ud af det? Det der Grub MBR kan virkelig lave koks i det. Måske bliver du nød til at give hele disken en gang Killdisk, og så installere på en mindre partition?
Jeg har selv for nylig haft den installeret uden problemer. Til gengæld havde jeg et helvedes besvær med at blive af med den Grub igen.
http://www.eksperten.dk/spm/932982#reply_7742009 (#9)
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 08:15 #4
Nej Jeg er ikke kommet videre,

Et eller andet ved openSUSE 11,4 spiller ikke sammen med min hardware. Sandsynligvis mit grafifikkort.

Jeg har prøvet at installere openSUSE 11,4  5 gange nu. Med 32 bit og 64 bit. Med Gnome eller Kde hver og gang med sammen resultat.

http://www.2shared.com/photo/V7FfLxp5/skrm.html

Mærkelig nok virkede en gammel dvd jeg havde liggende med openSUSE 11,3.

Jeg har aldrig brugt andet end openSUSE, så jeg tænker på om jeg måske skulle smide det og prøve Ubuntu ?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 10:20 #5
Dit grafikkort? det skulle undre mig. Men du har jo åbenbart gjort en fejl, da du gik videre efter advarslen om, at boot loaderen skulle ligge på en partition på under 128GB.
Og du kan stadig få ballade med den Suse grub, som allerede ligger der.
Da jeg installerede den nyeste Suse, gik installationen fint, men grafikdriveren blev ikke fundet, så skærmen fik for lille opløsning.
Suse eller Ubuntu? Tja, jeg synes bedst om Ubuntu, og den fandt også skærmdriveren.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 10:28 #6
Den advarsel kom også ved installationen af openSUSE 11,3, men det gav ikke problemr
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 10:42 #7
Ok, men jeg tror nu man skal tage advarsler, som disse, alvorligt,
og ikke satse på heldet.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 10:50 #8
Advarselen var om at systemet evt ikke kun boote.  Det gik fint nok med bootloader og opstart. Kunne høre startlyden, når man  openSUSE er startet helt op. Så jeg tror ikke det havde noget med bootloader eller Grub at gøre.
Jeg havde bare en  skærm, man intet kunne se på -(
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 10:58 #9
Jeg mente nu, at Grub kunne give problemer ved ny installation.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 14:04 #10
Efter en partionering, hvor jeg kun gav openSUSE ca 25 GB, kom den advarsel ikke mere.

Men stadig samme resultat.

Så advarslen har ikke noget at gøre med resultatet
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 14:13 #11
Måske du har fået koks på disken. Den gamle Grub kan ikke bare formateres væk. Advarslen var nok real. Nu har du nok forskellige Grub informationer på disken.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 16:10 #12
Lige pludselig skrev min pc ved fejlsikret at sidste konfiguration var mislykket og om jeg ville prøve igen.

Det gjorde jeg så og fra fejlsikret var det muligt at installere Nvidea driveren.

Så, langt om længe, fungerer openSUSE 11,4 som det skal. :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 17:24 #13
Til lykke med det, så må vi jo håbe du bliver glad for den:)
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 17:44 #14
Tak skal du have.

Nu har jeg haft openSUSE i ca 5 år tror jeg, så det er jeg sikker på, jeg bliver

Men ikke oplevet en installation, der drillede så meget før.

God weekend
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2011 - 17:48 #15
Tak i lige måde:)