Avatar billede Jakie Juniormester
25. februar 2011 - 23:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Php - Forum - sidste indlæg

Hej eksperter :P

Jeg igang med at opbygge min hjemmeside, men er kommet lidt på bar bund med mit forum.

Jeg har flere forums med hver deres kategori. Det jeg så skal have lavet er "sidste indlæg" på tværs af alle forums. Fx. har jeg 10 forskellige forums, og de sidste indlæg skal vises i en top 50.

Hvordan kan det gøres i Php og mysql? Det der skal vises er overskrift, oprettet tidspunkt, af hvilken bruger, overskriften og de første 100 ord. Nogen der lede mig lidt på vej.

Det skal siges at hvert forum har hver deres tabel.

På forhånd tak for hjælpen! :)
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
26. februar 2011 - 11:58 #1
Jeg tror grunden til at du ikke har fået svar endnu er, da du ikke giver mange oplysninger. Opgaven bliver dermed meget bred.

Hvordan ser dine tabeller ud? I et forum som dit ville jeg have 3 tabeller.

Tabel 1 = Forums (kategorier)
Tabel 2 = Spørgsmål (De spørgsmål/emner brugere opretter, som andre kan svare på)
Tabel 3 = Svar (De svar der bliver givet på spørgsmålene)

(Og så er der selvfølgelige andre tabeller, som f.eks. en brugertabel, men det er ligemeget for dit spørgsmål)

Ser dine tabeller ud, som ovenstående? Jeg forstår det lidt, som at du har en tabel for hver kategori. Det er jo nok ikke så hensigtsmæssigt, da hvis du senere skal oprette en ny kategori, så skal du lave en ny tabel i stedet for blot en ny post, som i mit eksempel.

Men hvis du har opbygningen med en tabel for hvert forum, så skal du jo bare vælge alle tabeller, som indeholder indlæg, og sortere ud fra dato med en limit på 50.

Noget i retning af:

SELECT * FROM kategori1, kategori2, kategori3 ORDER BY dato LIMIT 50

Noget i den stil.
Avatar billede Jakie Juniormester
26. februar 2011 - 14:20 #2
Tak for dit svar :)

Ja kan godt se at jeg ikke har fået udgivet nok information.

Som du skriver har jeg en tabel til hvert forum og forum-svar..

så kan jeg altså ikke helt gøre det på den måde som du giver forslag til, men jeg kunne jo evt. lave en tabel med alle forums, og på de måde bruge dit forslag - hvordan jeg så lige gøre det ved jeg ikke :)
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
26. februar 2011 - 22:31 #3
Du kan da godt gøre det, som jeg skrev?

Du vælger alt fra alle tabeller. I min SQL, der er kategori1 en tabel, kategori2 en tabel osv.

Du vælger altså alt fra alle tabeller, sorterer dem efter dato og laver en limit på 50. Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle virke.
Avatar billede Jakie Juniormester
27. februar 2011 - 14:28 #4
Du har ret. Jeg ved ikke lige hvor jeg ikke kunne få det til at virke inde i mit hoved.

Tak for hjælpen :)