Avatar billede johnnylassen Seniormester
25. februar 2011 - 17:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

NAS hvilke

Hej.
Skal have en NAS. Er nok nået til at det skal være Sonylogi eller QNAP.

Men hvilke? Har en del spørgsmål i den forbindelse, som jeg håber nogle kan hjælpe med.

Behov:

Prisleje. 2500-3500 Kr.
Intern lagring af dok, billeder, film m.m.
Streaming af musik og film intert. Evt. over Internet ekstert?
Streaming af ISO filer på NAS som afvikles på Multimedie box.
Backup af de forskellige pc'er i husstanden. VidoLAN hedder programmet vist (vlan?)
FTP ude fra. WEB server udefra.
Så langt så godt.

Men her er så spørgsmålene
1. Hvilke betydning har processorhastigheden?
2. Særlige krav til diske. Har to sprit nye Samsung 2TB diske.
3. Skal det være 24/7 diske?
4. Hvilke indflydelse har RAMmængden i NAS'en
5. Kan jeg evt. tilslutte mine eksterne USB diske til en nas og bruge dem på lige fod med de indbyggede diske?
6. Overvejer en NAS med 4 bay. Men de er vist forholdsmæssigt dyrere og kan måske klare mig med en 2 bay og så eksterne USB?
7. Har set nogle Synologi på Ebay.de til en fornuftig pris med diske. Men de er med 550 mHZ proc. og meget lidt ram. Er det en dårlig ide?

Håber nogle kan hjælpe mig igang..
Mvh Johnny Lassen
Avatar billede chalde Seniormester
25. februar 2011 - 19:47 #1
1) Har generel betydning for både afvikling af interne apps (webserver osv...) og overførsel

2+3) 24/7 diske er lavet til serverbrug, og dermed skabt til at være tændt og i brug konstant.
Har du ikke I/O konstant, og forventes den at blive sat i dvale fra tid til anden, behøver det ikke være 24/7 diske.
Jeg har 5stk Samsung F4EG i min, og der er ingen problemer. Har før ligledes haft ikke-24/7 diske siddende i +1 år uden problemer.
Det værende sagt, så kan der altid opstå problemer på diske. Om det er 24/7 eller ej.

5) Både og. Med synologt kan du tilslutte og administrere den på nogenlunde lige fod. Der er dog visse småting, såsom SMART status der kan være begrænset.
Du kan ligeledes heller ikke lave RAID mellem interne og eksterne.

6) Det afhænger af dit pladsbehov. Personligt ville jeg altid som minimum benytte mig RAID1 for at hæve sikkerheden mod datatab, så der er du begrænset til størrelsen af den mindste disk i setup'et hvis du vil bruge RAID1 på en 2 bay.
I en 4bay får du mulighed for RAID5, som giver en bedre udnyttelse af pladsen, samt en højere læsehastighed.

7) Det kommer igen an på dit behov. Personligt ville jeg gå efter en ny eller meget let brugt. Men 550mhz er ikke super hurtigt nej, og kan give en ringere ydelse. Dertil er det ikke sikkert de er kompatible med den nyeste firmware (hvilket er Synology's force).

Personligt har jeg en Synology Ds-509+ med 1½ år på bagen.
Som skrevet ovenfor, så er Synology's force deres firmware. Du finder ikke en lige så alsidig og gennemført firmware til andre NAS.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
25. februar 2011 - 20:23 #2
Først tak for det hurtige svar.
Ja men så er jeg blevet en del klogere. Det skal så være en Synology, da de skriver den firmware.
Jeg kan leve med, at jeg ikke kan adminstrere de eksterne USB diske på samme måde. Men blot overføre Imagefiler af de forskellige diske i husstanden, som kun skal anvendes ved reetablering. Det vigtige er raid og film, billeder. Altså sikkerhed og multimedie.
Syn leverer så nogle med hurtige processorer. Men hvikle rolle spiller så ram her? Kan jeg ikke lige gennemskue.
Der ligger nogle Syn. på 1900 - 2300 kr. Men hvilke vil så være det fornuftige valg?
Har to 2TB diske der skal være en del af scenariet. Så skulle altså være en der kan håndtere 2 x 2TB eller 4 x 2TB diske.
mvh Johnny
Avatar billede johnnylassen Seniormester
17. september 2013 - 21:58 #3
Chalde... Send svar til pointgivning...
Undskyld det sene svar, har ikke lige haft styr på lukning af svar.
Avatar billede chalde Seniormester
18. september 2013 - 07:41 #4
Bare behold point :)
Avatar billede johnnylassen Seniormester
18. september 2013 - 16:55 #5
oki...