Avatar billede creativecut Nybegynder
21. februar 2011 - 17:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg tage for udarbejdelsen af brochure?

Hej eksperter.

Jeg lavede sidste år en unik brochure for en kunde (galleri) som jeg tog 1.000 kr for i alt (ikke medregnet pris for tryk, da denne blev sendt direkte til kunden)

Nu skal jeg opdatere brochuren. Vi beholder samme layout, så det er billeder der skal redigeres, tekst der skal rettes og tilføjes og så selvfølgelig transport til trykkeri, samt det arbejde der ligger i det (jeg har en aftale hos en tidligere arbejdsplads, hvor jeg kun betaler for papir og farve, da jeg laver alt arbejdet selv. Låner bare computer og printer et par timer) Så jeg bruger tid på at beskære 100 stk. brochurer, folder og pakker.

Hvad skal jeg tage for dette arbejde? (ikke medregnet pris for papir/farve, da denne regning bliver sendt direkte til kunden)

Er 400-500 kr. for lidt/meget?

Da jeg laver sådanne grafiske opgaver freelance og ofte bliver betalt med naturalier (x antal gange massage, nyt computer grej m.v.) ved jeg ikke hvad jeg skal tage for sådan en rettelsesopgave, så det håbede jeg at I kunne hjælpe mig med.

Med venlig hilsen
Creative Cut / Kathrine
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. februar 2011 - 17:39 #1
Jeg arbejder også som freelance grafiker og jeg kan godt huske, at det var lidt svært at give tilbud i starten. Men du skal jo fastsætte din timepris og overveje hvor lang tid du skal bruge på at lave det. 4-500 kr. lyder umiddelbart ikke er meget, hvis du også skal sørge for tryk og efterbehandling bruger du nok mere end tid end 3 timer, ik? Og så begynder timeprisen at blive lidt dårlig :-)
Avatar billede creativecut Nybegynder
21. februar 2011 - 18:49 #2
Jo, timelønnen er ikke så god så. Men igen, jeg skal ikke leve af det da jeg studerer ved siden af... Gør det mest fordi jeg synes det er sjovt, og gerne vil have en pæn portfoliomappe. Og jeg er lidt af en perfektionist, så bruger nok lidt længere tid end andre på opgaver. Derfor har jeg svært ved at fastsætte timeløn. Men 500 kr, så er det halvpris af sidste gang - og laver jo ikke meget arbejde denne gang, så synes ikke at jeg kan retfærdiggøre at tage mere end 500 kr for det - eller er det bare mig der er for sød/naiv?

men fremover, så tage en fast pris på brochure på fx. 1.200 kr (og så halv pris ved redigering ved næste tryk) Så er det jo op til mig selv hvor lang tid jeg bruger om dagen på det?

Forresten, denne gang havde jeg 4 uger til det, da det skal være færdig d. 1 marts (jeg er færdig med opgaven, mangler bare at printe) så kan man vel lægge et "express-tillæg" på?
(selvom jeg synes at jeg havde masser af tid til denne lille opgave)
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. februar 2011 - 19:39 #3
Men sidst lavede du jo ikke tryk, vel? Så du bør tjene lidt på tryk og efterbehandling.

Det er en god idé, at have en timepris selvom den er lav. Det hjælper dig til at regne den samlede pris ud.
Avatar billede creativecut Nybegynder
21. februar 2011 - 23:56 #4
Sidst lavede jeg også tryk - samme procedure som nu.
Men det tog tid at skære ud, folde og pakke, så må hellere tage lidt ekstra for det, så tidsforbruget er dækket.

Jeg tror jeg vil prøve at fastsætte en timepris, og så bare ikke sætte den højere end en gennemsnitstimeløn (måske ala den jeg havde på mit gamle arbejde, hvor jeg får det trykt)
Desuden har jeg denne gang skrevet ned hvor mange timer jeg har brugt, så det vil jeg prøve at regne lidt på.

Tak for rådene, og den hurtige respons.

(skriver du et svar, så giver jeg point?)
Avatar billede Himbear Nybegynder
22. februar 2011 - 00:05 #5
Godt at jeg kunne hjælpe :-) Det må være måden at gøre det på! Hvis du vælger en timeløn på 150-200 kr. i timen ekskl. moms må de være godt tilfredse. Det er noget lavere end gennemsnitslønnen for en freelance grafiker :-)

Jeg har allerede svaret én gang :-)