Avatar billede bonde10 Nybegynder
21. februar 2011 - 16:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad koster copyright?

Hej eksperter!
Sad lige og tænkte lidt. Det er fordi er igang med et lille projekt. Ikke noget stort men bare et projekt. Og så kom jeg i tanke om at jeg ikke gad have at folk kopierede det. Og så tænkte jeg selvfølgelig på copyright. Men vil gerne høre hvad det koster(hvis det altså koster noget). Har kigget lidt og det er vidst noget med at hvis man selv laver noget så får man selv copyright på det. Men det ville jeg gerne hvide.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2011 - 16:39 #1
Det hedder ophavsret på dansk, og alt hvad du selv skaber, har du ophavsretten på. Du kan dermed sælge det, eller videregive ophavsretten på dine egne betingelser.

Eneste krav er, at det du skaber er unikt - d.v.s. at tage en andens billede, tekst, eller bare en idé, lave lidt om på det.... - det er IKKE dit eget arbejde, men blot brud på andres ophavsret.

Laver du selv alt fra bunden, er det dit arbejde.

Og så er der en masse gråzoner ind imellem - tænk blot på alle de melodier, folk påstår er kopieret fra andre, uden at de måske er det bevist.

Du skal dog tænke over, hvordan du kan bevise at det er dit eget arbejde. Masser af mennesker er kommet i klemme, fordi udført arbejde er blevet "stjålet" uden at det kan bevises. For hvem var det egentlig der kom først med det...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2011 - 16:40 #2
P.S: - jeg erklærer herved at have ophavsretten til ovenstående tekst.... - men den må frit bruges og kopieres til ethvert formål... (bort set fra at Eksperten allerede har sat ovenstående som erklæring, i de betingelser jeg accepterede da jeg oprettede min profil :-)
Avatar billede bonde10 Nybegynder
21. februar 2011 - 16:42 #3
Så hvis det er noget som jeg helt selv skriver osv må jeg godt skrive fx Valdemar Bonde copyright - 2011 eller noget i den stil?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2011 - 16:48 #4
og skal du bruge © i din tekst, så skriv © i koden
Avatar billede bonde10 Nybegynder
21. februar 2011 - 16:50 #5
Ok.. Alle 3 smid et svar så giver jeg points.. Eller kan man give points til flere end en?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2011 - 16:51 #6
Avatar billede bonde10 Nybegynder
21. februar 2011 - 16:56 #7
En af jeg smid et svar :D
Avatar billede bonde10 Nybegynder
21. februar 2011 - 18:28 #8
Er der ikke nogle der vil have 60 points?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2011 - 19:08 #9
Springer over, tak. ;-)
Avatar billede bonde10 Nybegynder
21. februar 2011 - 20:01 #10
Ok.. Andre der vil have dem? Hvis ikke i vil have dem vil jeg da selv gerne have dem.. :)
Avatar billede bonde10 Nybegynder
22. februar 2011 - 15:53 #11
Så tager jeg dem selv :D