Avatar billede jokerper Nybegynder
14. februar 2011 - 16:03 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til korrekt opbygning af nogle tabeller

Jeg har et medlemskartotek med:
"Tabel medlemmer"
id, medlemsnr, navn, adresse, tlf, m.fl.

Så vil jeg gerne opbygge en tabel med arrangement i foreningen:
"Tabel aktivitet"
Bestyrelsesmedlem
Vagt1
Vagt2
Vagt3
m.fl.

Så jeg gennem medlemsnr kan redigere i begge tabeller og vise dem samlet.

I en formularen indeholdende "Tabel medlemmer" samt "Tabel aktivitet".

Så jeg får vist dem begge samtidigt og kan redigere i dem fra formen.

Et problem jeg tænker jeg har er at der automatisk skal indsættes medlemsnr i "Tabel Aktivitet" Når pgl. påbegynder at indgå i aktiviteten.

Nogle forslag til hvordan jeg klarer dette?

Jeg er ikke velbevandret i access 2007, men forsøger alligevel.
Avatar billede rosco Novice
17. februar 2011 - 20:26 #1
TblAktivitet skal ikke indeholde Medlemsnummer.

Du skal have oprettet tabellerne

"tblarrangement"
ArrangementsID
Dato
ArrangemetsType (tekstfelt eller Kombinationsbox)

Plus

"tblMedvirkende"
medvirkendeID
Linkarrangement (linkes til "Tabelarrangement" ArrangementsID)
cmbMedlem (linkes til medlemsID "Kombinationsbox")
cmbAktivitet (Linkes til AktivitesID "Kombinationsbox")

Denne tabel skal være under-tabel/formular til tblArrangement.
Det giver mulighed for at knytte flere medlemmer med hver sin aktivitet, til det enkelte arrangement.

I tabel medvirkende kan du evt. lade medlemsnummer indgå

Derefter skal du oprette relationerne (link) mellem tabellerne.

Husk at dine primær nøgler (ID felter) ikke alle blot hedder ID. Kald dem i stedet AktivitetsID, medlemsID osv. Ellers får du problemer senere.

Giver det mening? eller blot spørg igen.
Avatar billede jokerper Nybegynder
18. juli 2011 - 06:05 #2
rosco lægger du et svar, undskyld min sene respons.
Avatar billede jokerper Nybegynder
16. januar 2012 - 22:59 #3
luk.