Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
14. februar 2011 - 11:22 Der er 1 løsning

Differentiabel i overgangs punkter mellem parabel og 2 liniære funktioner

Hej Eksperter!

Kan man få en liniær funktion (kender forskrift, f(x)), en anden liniær funktion (kender ikke forskrift, men to punkter linjen skal passere igennem, g(x)) og til sidst en parabel (kender ikke forskrift men ved at g(x) er tangent til parablen) og to punkter til at blive differentiable i overgangspunkterne?

(:
Avatar billede acore Ekspert
14. februar 2011 - 11:57 #1
Som jeg forstår dig: Du ønsker en parabel, som i den begge ender rammer dine linier og har samme hældning som dem:

Hvis punkterne hedder (x1, y1) og (x2, y2) og parablen P svarer det til:

f(x1) = P(x1)
f'(x1) = P'(x1)
g(x2) = P(x2)
g'(x2) = P'(x2)

Dvs 4 ligninger, men der er kun 3 konstanter i en parabel:

P(x) = ax^2 + bx + c

Altså er systemet overbestemt, og svaret er derfor NEJ. Det kan selvfølgelig ikke afvises, at det kan lade sig gøre med særlige tilfælde af linier, men generelt kan det ikke lade sig gøre.