Avatar billede klemensen Nybegynder
11. februar 2011 - 11:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan nogen hjælpe mig med at få installeret SQL Server 2008

Hej

Jeg har rodet lidt frem og tilbage, og vil gerne prøve at installer en SQL server....

Jeg vil nemlig gerne prøve mig af med Umbraco CMS og jeg har kun prøvet at lave noget i Umbraco hvor det hele var sat op for start.

MEN hvordan installer jeg sådan en Server, er den Gratis og eller hvor kan jeg få fat i den???

Jeg har installeret web platform installer og troede det var nok, men måske har jeg configureret noget forkert.

mvh.
Klemensen
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
11. februar 2011 - 13:15 #1
Du kan altid installere den gratis udgave:
http://www.microsoft.com/express/Database/

Den er begrænset til 1.5 GB data - men umbraco ligger f.eks. billeder i filsystemet istedet for i databasen, så der skulle ikke være nogle problemer.

Du skal også opsætte IIS på din maskine, installere .NET 3.5 sp1 og så lægge umbraco ind efter download fra: http://umbraco.codeplex.com/
Avatar billede jjam Juniormester
11. februar 2011 - 15:29 #2
>Den er begrænset til 1.5 GB data
mcb2001, jeg mener nu det er 10GB. (hvilget som regel er rigeligt)
Jan
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
11. februar 2011 - 16:04 #3
ja okay - jeg har ikke arbejdet med express siden ruderkonge var knægt, og jeg huskede bare at det var 1.5 gb. men du har ganske ret - kigger man på linket jeg har lagt står der midt i det hele at grænsen er 10gb :-)
Avatar billede klemensen Nybegynder
11. februar 2011 - 18:23 #4
Tak for svaret, men der det driller stadig. Jeg har installeret Microsoft SQL Server 2008 R2 og opsat en database som jeg har selv navngivet. Men når jeg installere umbraco igennem web platform installeren gider den en fejl.

Cannot connect to the database".
Der opstod en netværksrelateret eller forekomstspecifik fejl, da det blev forsøgt at oprette forbindelse til SQL Server. Serveren blev ikke fundet, eller der var ikke adgang til den. Kontroller, at forekomstnavnet er korrekt og at SQL Server er konfigureret til at tillade fjernforbindelser
(provider:navngivet pip-provider, error:40- Der kunne ikke åbnes en forbindelse til SQL Server

Jeg er lidt ny i dette og kan ikke finde fejlen.. du har vel ikke et fif?
Avatar billede Syska Mester
11. februar 2011 - 21:33 #5
Lad være med at brug SQL server ... VistaDB(Mener jeg det hedder) er nok hvis du bare skal lege og ikke har 100000000000000 millioner brugere.

4.6.1 burde også have support for SQL CE ... hvis du kører på .NET 4

mvh
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
12. februar 2011 - 16:10 #6
Du kan også overveje at gå i SQL Config Manager, og se om der "enabled" både named pipes og TCP pipes.

Og om den er startet.

Prøv ydermere at bruge SQL Server Management Studio Express og se om du kan komme på den, for så er det ikke serveren der laver fejlen, men "noget andet".

Og sidst men ikke mindst #5 (buzzz), umbraco kører ikke på .NET 4.0
Avatar billede Syska Mester
12. februar 2011 - 18:30 #7
Nej, det "gjorde den ikke".
Men her: http://umbraco.codeplex.com/releases/view/59025

Copy/paste for god ordens skyld.
Læg mærke til sidste par linjer ... .NET 4.0.

Og følgende sætning:
Asp.net 3.5 compatible release coming soon
Umbraco 4.6 is for .net 4.0 only. There will however be a .net 3.5 compatible release very soon

Det skal så siges at det ikke er lang tid siden 4.6.x serien kom :-) men den har været highly promoted gennem WebMatrix.

Some of the new features in 4.6.1
Improved installer experience
Updated Starter Kits (Simple, Blog, Personal, Business)
Beautiful, free, customizable skins included
Skinning engine and Skin customization (see Skinning Documentation Kit)
Default dashboards on install with hide option
Updated Login timeout handler
Introduction of INode return type
Introduction of IMacroEngine (interface is subject to change) for custom macro presentation engines
Introduction of ILog interface and setting in umbracoSettings.config for easier integration with 3rd party log engines
Default Data Editor Settings for Custom Data Types
Upgraded User Control Wrapper to support custom settings and xml return types
Upgrade of jQuery (in the back office)
Upgrade of TinyMCE
Polish of the new logout mechanism (a login modal instead of a js alert to ensure that you can continue work without loosing data (at least in most cases!))
Support for Microsoft SQL CE 4.0 (CTP 2)
Support for Microsoft Razor Syntax
Automated Database Installation with WebPI (SQLExpress)
Standardize on .NET 4.0
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. februar 2011 - 10:46 #8
man lærer noget nyt hver dag :-)

Jeg er faktisk ved at installere Umbraco til 4.0 for at teste det selv :-)
Avatar billede klemensen Nybegynder
13. februar 2011 - 11:52 #9
Det var TCP pipes og named pipes. Derefter kunne jeg oprette database og login.

Jeg er nu kommet igang med Umbraco og takker mange gange for hjælpen
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. februar 2011 - 14:45 #10
velbekommen