Avatar billede langkiller Nybegynder
28. januar 2011 - 12:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

matematik , bestem cirklens kordinatsæt til kordinatsystemets andenakse

Centrum =(3,-2) og radius = 5

ved at man skal sætte værdierne ind i cirklens ligning og derefter reducerer og finde skæringspunkterne i andenaksen..

ved ikke rigtig hvordan det skal gøres?
Avatar billede HBP2 Praktikant
28. januar 2011 - 15:17 #1
Cirklens formel er

(x-Xc)^2 + (y-Yc)^2 = r^2

(Xc,Yc) er cirklens centrum. Indsæt centrum og radius i formlen. Anden-aksen er x=0, så sæt osse x=0 i formlen. Derefter har du en andengradsligning hvor du skal finde y.
Avatar billede langkiller Nybegynder
30. januar 2011 - 15:42 #2
super, mange tak for hjælpen :D
Avatar billede HBP2 Praktikant
30. januar 2011 - 17:06 #3
En anden, meget mere elegant løsning slog mig lige:

Hvis man tegner en tegning af det hele, kan man se at der er en retvinklet trekant involveret: længden af den ene katate er fra cirklens centrum til andenasken, og hypotenusens længde er cirklens radius - så er det enormt nemt at finde den anden katete og dermed har du de to løsninger.
Avatar billede langkiller Nybegynder
30. januar 2011 - 17:54 #4
når ja.. den metode fik jeg faktisk også forklaret af min lære, men ville helst gerne have styr på den med cirklens ligning først.