Avatar billede Ialocin Novice
26. januar 2011 - 23:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

El, vand og varme til 3 huse, men hvordan ??

Hej Eksperter

Under en familiefrokost er en gammel opgave dukket op igen,efter flere år i glemmebogen, men til stor morskab.
Det eneste minus er, at INGEN har løsningen!!!

Så spørgsmål er enkelt:  Hvad er løsningen på følgende opgave ??

Opgaven:

Forestil jer 6 firkanter på et stykke papir.
Firkanterne er organiseret i 2 rækker overfor hinanden med 3 firkanter i hver række ... Der er afstand/mellemrum/luft mellem alle firkanter.

De 3 firkanter i den ene række symboliserer et elværk, et vandværk og et varmeværk og de 3 firkanter i den anden række symboliserer 3 huse.

Øvelsen går så på at forsyne alle 3 huse med el, vand og varme, symboliseret med en streg fra de respektive værker til de respektive huse, uden at nogen af stregerne krydser hinanden ??? Det er IKKE tilladt at sløjfe videre mellem husene, ej heller mellem værkerne. Med andre ord, skal der trækkes 3 el streger, 3 vand streger og 3 varme streger.

Er øvelsen forstået .... godt, sæt i gang!

Glæder mig allerede til svaret ;o)

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede teknik Juniormester
27. januar 2011 - 00:06 #1
Hej Lalocin

Ved ikke om du synes denne løsning er "snyd", men den opfylder alle de kriterier du nævner.

Og jeg tror (ligesom løsnings-beskriveren) at det er den eneste måde at løse den stillede opgave på.

...der er lidt "think outside the box" i løsningen, fordi man hele tiden tænker at man må "ikke krydse stregerne"...men det er jo kun de streger der er "forsyningsledninger", som man iflg. beskrivelsen ikke må krydse.

http://puzzles.nigelcoldwell.co.uk/twentysix.htm

mvh :-)
Teknik
Avatar billede Ialocin Novice
27. januar 2011 - 23:28 #2
Hej Teknik

Tak for hurtig respons.

Med hensyn til svaret ... Så aner jeg ikke om det er snyd ?
Jeg kender jo ikke løsningen :o)

Havde måske forstillet mig, at der var en snørklet, men reel vej ??

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu ... det kunne jo være at der kom andre gode bud.

Endnu en gang tak.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
27. januar 2011 - 23:46 #4
nej.. læste opgaven forkert ^^ =)
Avatar billede Ialocin Novice
02. februar 2011 - 00:36 #5
Hej Teknik

Tak for svaret :o)

Med venlig hilsen, Nicolai