Avatar billede petil Nybegynder
28. juli 2001 - 15:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Erstatte den hvide baggrund i DropDownMenuer, Formularer m.v.

De felter der skal udfyldes/afkrydses i formularer, DropDownMenuer m.f. er altid med hvid baggrund. Hvordan får man ændret det, så der kan bruges eksempelvis samme baggrundsfarve/-billede som på web-stedet?
Avatar billede n_riber Nybegynder
28. juli 2001 - 15:31 #1
er det noget lignende dette du søger?

Parameters include...

<PARAM NAME=\"appletbgcolor\" VALUE=\"ff0000\">
This sets the background color, and should be entered as a hexadecimal
value.  If this parameter is left out then a default color of white
will be used.

<PARAM NAME=\"menubgcolor\" VALUE=\"ff0000\">
This sets the color of the scroll area\'s background, and should be
entered as a hexadecimal value.  If this parameter is left out then a
default color of white will be used.

<PARAM NAME=\"textcolor\" VALUE=\"ff0000\">
This sets the color of the scrolling text, and should be entered as a
hexadecimal value.  If this parameter is left out then a default color
of black will be used.

Avatar billede n_riber Nybegynder
28. juli 2001 - 15:33 #2
Avatar billede petil Nybegynder
28. juli 2001 - 16:10 #3
Ja, noget i den retning. Det skal bruges i forbindelse med et javascript som DropDownMenu, se nedenfor:
<html>
<head>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=windows-1252\">
<meta http-equiv=\"Content-Language\" content=\"da\">
<title>Velkommen til Osted-Allerslev Pastorat</title>
<meta name=\"GENERATOR\" content=\"Microsoft FrontPage 4.0\">
<meta name=\"ProgId\" content=\"FrontPage.Editor.Document\">
<script language=\"JavaScript\">

function jump(menu,sel){
    if (sel.selectedIndex>0) {
        loc = sel.options[sel.selectedIndex].value;
        newWin = window.open(loc,\"newWin\");
        newWin.focus();
    }

</script>
<link rel=\"stylesheet\" type=\"text/css\" href=\"../stylesheet_oap.css\">
</head>

<body background=\"../images/tabbkgnd.jpg\" topmargin=\"1\">
<div align=\"center\">
  <center>
  <table border=\"0\" width=\"740\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" height=\"400\">
    <tr>
      <td colspan=\"3\" bgcolor=\"#800000\" width=\"738\" height=\"34\">
        <p align=\"center\" style=\"line-height: 100%; margin-left: 3; margin-right: 3; margin-top: 5; margin-bottom: 5\"><b><font color=\"#FBEDBE\" face=\"Arial,verdana,helvetika\" size=\"4\">Osted-Allerslev Pastorat</font></b></p>
      </td>
    </tr>
    <tr>
      <td width=\"167\" height=\"27\">
      <form action=\"../dummy\" method=\"post\">
          <select name=\"Osted\" size=\"1\" onChange=\"jump(this.form,this)\"  ;font-family:Arial,verdana,helvetika;font-size:8px style=\"font-family: Arial, verdana, helvetika; font-size: 8 pt\">
              <option>Osted</option>
              <option value=\"osted_kirke.htm\">Osted Kirke</option>
              <option>Gudstjenester</option>
              <option>Kirkelig vejviser</option>
              <option>Kirkepersonale</option>
              <option>Osted Menighedsråd</option>
              <option>Konfirmandernes side</option>
              <option>Det sker i Osted Sogn</option>
              <option>Projekt Sognegård</option>
              <option>Kirkelige Links</option>
          </select></form>
      </td>
      <td width=\"382\" height=\"27\"></td>
      <td width=\"185\" align=\"right\" valign=\"top\" height=\"27\"><select name=\"Allerslev\" size=\"1\" onChange=\"jump(this.form,this)\"  ;font-family:Arial,verdana,helvetika;font-size:8px style=\"font-family: Arial, verdana, helvetika; font-size: 8 pt\">
              <option>Allerslev</option>
              <option value=\"allerslev_kirke.htm\">Allerslev Kirke</option>
              <option>Gudstjenester</option>
              <option>Kirkelig vejviser</option>
              <option>Kirkepersonale</option>
              <option>Allerslev Menighedsråd</option>
              <option>Konfirmandernes side</option>
              <option>Det sker i Allerslev Sogn</option>
              <option>Projekt Sognegård</option>
              <option>Kirkelige Links</option>
          </select></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width=\"734\" colspan=\"3\" height=\"300\">
      <p align=\"center\">
      </td>
    </tr>
    <tr>
      <td width=\"167\" height=\"20\" align=\"center\" valign=\"middle\">
      <p class=\"Broedtekst\"><font face=\"Arial,verdana,helvetika\" size=\"1\"><b>Præstens
      side</b></font>
      </td>
      <td width=\"382\" height=\"20\" align=\"center\" valign=\"middle\"><font face=\"Arial,verdana,helvetika\" size=\"1\"><b>Vor
        Lettiske venskabsmenighed</b></font></td>
      <td width=\"185\" align=\"center\" valign=\"middle\" height=\"20\"><font face=\"Arial,verdana,helvetika\" size=\"1\"><b>Gæsteskribenten
        har ordet</b></font></td>
    </tr>
    <tr>
      <td colspan=\"3\" bgcolor=\"#800000\" width=\"740\" height=\"24\" valign=\"middle\">
        <p align=\"center\" class=\"lille\" style=\"line-height: 100%; margin-top: 2; margin-bottom: 2\"><b><font color=\"#FBEDBE\" face=\"Arial,verdana,helvetika\" size=\"1\">Senest
        opdateret <!--webbot bot=\"Timestamp\" S-Type=\"EDITED\"
        S-Format=\"%d. %B %Y\" -->
        - </font><a href=\"mailto:web-master@o-a-p.dk\"><font face=\"Arial,verdana,helvetika\" size=\"1\" color=\"#FBEDBE\">web-master@o-a-p.dk</font></a><font color=\"#FBEDBE\" face=\"Arial,verdana,helvetika\" size=\"1\">
        - Skriv til os på: info@o-a-p.dk</font></b></td>
    </tr>
  </table>
  </center>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
28. juli 2001 - 18:52 #4
<ole>
Hmmmmm.....Du skal lige huske at skrive URL\'erne som values i dine options  ;o)

Ang. farve i en select:
Nu må du zq skrive rigtigt af....det er ikke ligegyldigt, hvordan du skriver tingene...! FY...!!!  :)
Den select, du har skrevet, ligner slet ikke den, jeg skrev i det andet svar....vel? Altså - og med baggrunds- og tekstfarve:

<select name=\"Osted\" size=\"1\" onChange=\"jump(this)\" style=\"font-family:Arial,verdana,helvetica;font-size:8px;color:#ff0000;background:#ffff00>

...de der \'løsthængende\' font-angivelser, du har skrevet, holder slet ikke. De skal ind under style-attributten.

Du kan i stedet skrive sådan i din <head></head>:

<style type=\"text/css\">
select {
  font-family:Arial,verdana,helvetica;
  font-size:8px;
  color:#ff0000;
  background:#ffff00;
}
</style>

...så kan du udelade din style-attribut i select\'en....altså:

    <select name=\"Osted\" size=\"1\" onChange=\"jump(this);\">

/mvh
</bole>
Avatar billede petil Nybegynder
29. juli 2001 - 00:20 #5
Jeg brugte:

<select name=\"Osted\" size=\"1\" onChange=\"jump(this)\" style=\"font-family:Arial,verdana,helvetica;font-size:8pt;color:#ff0000;background:#ffff00>

men rettede \"8px\" til \"8pt\" samt farverne.
Avatar billede olebole Juniormester
29. juli 2001 - 00:35 #6
Du skulle ta\' at bruge \'px\' i stedet for \'pt\' - det er generelt på nettet.
\'pt\' er en typografisk måleenhed beregnet for print og ikke nær så nøjagtig som \'px\', når det gælder visning på en skærm - hvis modul størrelse jo netop er 1 pixel.
En anden ting er, at 8px Verdana stort set ikke kan læses i de fleste NS4 browsere...den er for lille. Endnu en ting er, at du skal være opmærksom på \'Helvetica\' er med \'c\'.

En aller sidste er, at du skal huske at afslutte style-attributten med et dobbelt gåseøje. Det har du ikke gjort i eksemplet ovenfor........fordi, du har kopieret fra mit eksempel med fejl - avav...!  =o)  *fnis*
Altså:

<select name=\"Osted\" size=\"1\" onChange=\"jump(this)\" style=\"font-family:Arial,verdana,helvetica;font-size:8px;color:#ff0000;background:#ffff00\">

...og så overvej det med 9px i stedet for 8px  :)
/mvh