Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 13:32 Der er 15 kommentarer

Striber på optagelse JVC GZ-HM330

Hej.

Jeg har lavet nogle optagelser med mit nye videokamera, og der kommer vanrette striber på ved bevægelse.
Det er både når jeg bevæger kameraet og når kameraet er stationært og motivet bevæger sig!

Jeg optager i UXP (det skulle være HD) med forskellige settings på auto.

Nogen ideer om hvad det kan skyldes og om det kan fjernes på nogen måde?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2011 - 18:10 #1
Hvor ser du de striber, på kameraets skærm eller på en PC?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2011 - 18:11 #2
Og jeg glemte lige en tilføjelse. Hvis det er på en ekstern skærm, hvilken opløsning kører den så med?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 18:26 #3
Hej milter.

Jeg har ikke kigget om det var på kameraets skærm (optagelserne ligger ikke der mere) men det er både på min pc skærm (opløsning 1680x1050) og en TV skærm tilsluttet min comp (opløsning 1360x768)
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2011 - 20:17 #4
Striberne kan skyldes flere ting. Den mest sandsynlige forklaring er, at et eller går galt i nedskaleringen fra UXP HD (1920x1080) til et af de formater, dine skærme kan klare.

Hvordan ser striberne ud, er de på alle optagelser, og hvor i billedet befinder de sig?

Er de lige linier, eller er de i et zigzagmønster?

Og hvordan afspiller du videoerne?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 21:30 #5
De er i alle optagelser og er som sagt i ting der bevæger sig. eller f.eks i grene eller ansigter når jeg flytter kameraet.

Jeg har taget et screenshot hvor min frakke bevæger sig, her er det meget tydeligt:

[IMG]http://i188.photobucket.com/albums/z245/krollpost/For%20the%20time%20being/Screenshot.jpg[/IMG]

Tak fordi du gider tage dig tid til det her =o)
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 21:34 #6
Linket til billedet virker ikke så jeg prøver lige det her:
http://i188.photobucket.com/albums/z245/krollpost/For%20the%20time%20being/Screenshot.jpg
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2011 - 22:27 #7
#5.

Velbekom :-)

Digital video fylder en frygtelig masse. Derfor "komprimerer" man indholdet, så det fylder mindre på computeren. Det gør man vha. såkaldte "codecs" (coders-decoders), dvs. man fjerner noget ved "coding", og ved "decoding" skal hullerne igen fyldes ud.

Decodingen skal på en eller anden måde gætte sig frem til, hvordan hullerne skal fyldes ud, og det gør den i mange tilfælde ved at undersøge billederne før og efter den "frame" (billede), som skal gøres til et helt billede.

Hvis motivet/farverne ændrer sig hurigt, f.eks. ved hurtig bevægelse af kameraet, eller at motivet flytter sig, så er der ikke så mange frames/billeder at sammenligne med, og decodingen kan ramme ved siden af.

Hvis samtidig videoen er optaget i 1920x1080 og computeren/TV'et skal omsætte de pixels til en opløsning, de kan vise, bliver det endnu vanskeligere at få det hele til at se rigtigt ud.

Jeg har kigget på dit billede, som fylder 1023x579 pixels. Hvis det er taget fra din skærm som et screenshot, betyder det, at hele videobilledet fylder mindre end halvdelen af udsnittet, og det må derfor være taget meget tæt på din frakke. Det giver tit slørede billeder, som gør det endnu vanskeligere at få skarpe billeder.

Ser du kun stregerne, når du tager screenshots, eller er de også tydelige, når du ser videoen normalt på TV'et eller computeren?

Hvilken computer bruger du?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 22:40 #8
Jeg har to skærme tilsluttet computeren (et TV og en PC-skærm)der tilsammen skabet et stort skrivebord, billedet er derfor beskåret så kun den del der var på TV-skærmen er med!

Striberne er der når jeg ser videoerne!

Jeg har en HP Pavilion stationær (kan ikke lige modelnummeret i hovedet)

Jeg ved godt det der med codecs, spørgsmålet er bare om jeg skal optage det hele om i en lavere opløsning end UXP, eller om jeg kun kan se det "fejlfrit" på en full-HD skærm, eller om jeg ved at komprimere optagelserne til et andet format kan få "renset" optagelserne, selvom kvaliteten så ikke længere er den samme?
Avatar billede milter Ekspert
14. januar 2011 - 23:24 #9
Hvis jeg skulle se en videooptagelse i 1920x1080, ville jeg aldrig gøre det på den måde, du beskriver med to skærme. Jeg ville se det på en computerskærm, som viste det fulde billede på 1920x1080 eller så tæt på som muligt eller et TV, som kunne det samme.

Jeg ville starte med at gå ned i kvalitet. Start med "XP", og hvis det ikke virker, så endnu et trin ned. Så vidt jeg kan se på specifikationerne for dit kamera, arbejder det kun med 1920x1080 for video, så der er der ikke noget at hente.

Og du bruger vel gode og hurtige hukommelseskort til optagelserne?

Jeg ville ikke forsøge at komprimere optagelserne til et andet format, medmindre jeg havde et godt videoredigeringsprogram. Hvordan overfører du optagelserne til din computer, og gør du noget ved dem, før du ser dem?

Som tidligere sagt, jeg tror problemet opstår ved konverteringen fra en størrelse til en anden kombineret med det, jeg forklarede i #7. Den bedste måde at checke det på, ville være at prøve at afspille videoerne på et godt TV med full HD. Prøv også at optage noget nyt, kobl kameraet direkte til TV eller computer og se, om problemet stadig er der.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2011 - 23:44 #10
Jeg ser selvfølgeligt ikke hverken billeder eller video spredt ud over to skærme på en gang - Jeg havde videoen på TV-skærmen, tog et screenshot, lagde det ind i paint og skar den del væk, som vidste den anden skærm!

Der er striber på billedet, uanset om jeg ser videoen på enten tv eller PC-skærmen!

Ja jeg bruger originale Kingston hukommelseskort, så det skulle være ok!

Hvis en optagelse i UXP altid vil være stribet og man er nødt til at gå ned i kvalitet, så er et HD-kamera jo værdiløst, så jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendigt at optage i en lavere kvalitet, jeg købte dette kamera for at kunne optage i så høj en kvalitet som muligt?

Jeg har hentet Videopad Editor til når jeg skal begynde at redigere, men indtil videre har jeg ikke gjort noget ved optagelserne!
Jeg har sluttet kameraet til min PC via USB og overført som manualen siger jeg skal.
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2011 - 15:13 #11
Det er ikke altid så ligetil at finde grunden til den slags fejl :-)

Hvilken type SD-kort fra Kingston bruger du?

Har du prøvet at se filmen med din JVC direkte koblet til TV via HDMI?

Har du prøvet at opdatere driveren til dit grafikkort?
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2011 - 15:26 #12
Kan ikke huske nummeret, men det er vel ikke så vigtigt, det er et af de nyeste!

Nej ikke endnu.

Ja alt på min PC er tip-top.

Du skal have tak for at du har taget dig tid til at kommentere på det her, men det lader ikke til at du kan hjælpe mig med en løsning, så jeg prøver at finde ud af noget andre steder fra.
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2011 - 15:45 #13
Jo, SD-kortets type er vigtig. JVC siger selv minimum Class 6 til UXP.

Gider du vende tilbage hertil, hvis du finder en løsning et andet sted? Især hvis den løsning ikke er en af dem, jeg har foreslået?
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2011 - 16:00 #14
De omtalte optagelser var lagret på den indbyggede hukommelse.

Ja det skal jeg nok.
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2011 - 16:36 #15
Og jeg er stadig ret sikker på, at grunden er, at et eller andet led i dit udstyr ikke helt kan følge med i konverteringen eller dekomprimeringen.