Avatar billede finnerupa Nybegynder
04. januar 2011 - 21:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Måling af rene spændinger og strømme

Jeg er elinstallatør studerende og har fået til opgave at finde ud af hvordan man måler ren spænding og strøm. Hmm er det en joke eller findes der en metode der gør at man kan få et måleresultat uden induceret spænding?
Avatar billede Ialocin Novice
04. januar 2011 - 23:30 #1
Hej finnerupa

Er rene spændinger og strømme ikke at finde i DC verdenen ??
Der hvor spænding/strøm kun løber i en retning ....

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede jjam Juniormester
05. januar 2011 - 17:18 #2
Når der måles med et meter (V), så vil der løbe en lille strøm i meteret, dette kan påvirke det målte kredsløb. Når der måles med et meter (A), så vil være en lille spænding over meteret, dette kan påvirke det målte kredsløb. Ovenstående er mest aktuel for elektronik med høj impedans.
Hvis der med 'rene' spændinger og strømme menes at der tages højde for den fejl strøm/spænding, som målingen i sig selv inducere i kredsløbet, så kan man ud fra metres indre modstand, beregne hvad der faktisk er af spænding/strøm i kredsløbet. Den indre modstand fremgår af databladet for instrumentet.

Jan
Avatar billede finnerupa Nybegynder
06. januar 2011 - 12:13 #3
Tak for svaret, det siger jo egentlig også sig selv at der vil være noget forbrug på et måleinstrument pga. af indre modstand.