Avatar billede TheSunner Nybegynder
19. december 2010 - 19:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

STOPKODE 50 og blå streger på skærmen.

Hej forum,

Jeg sidder med en computer, HP Pavillion dv9048ea med XP Media Center Edition 2005 installeret.

Når jeg starter op i "normal tilstand" kommer den normale velkomstskærm men der er også 10 blokke af 4 blå streger hen over skærmen. Når den har stået et stykke tid ender det med en BLUE SCREEN stopkode 50 - PAGE_FAULT IN_ NONPAGED_AREA, og en genstart o.s.v.......

Når jeg starter op i "sikret tilstand" via F8, er skærmen også mærkelig (mange blokke mindre blokke med 4 blå streger), indtil jeg når til skærmen hvor jeg vælger "sikret tilstand" - den er helt normal. Vælger "sikret tilstand" og kommer derefter til skærmen hvor jeg skal vælge bruger - den er lige så mærkelig så beskrævet før dog ikke program statuslinien, den med START-knappen, forneden på skærmen - den er normal. Hvis jeg starter et program der har et  sort område er dette også mærkeligt. Hvis jeg går ind i skærm egenskaber, Pauseskærm en den lille pre-view skærm også mærkelig.

Jeg har selvfølgelig fedtet lidt rundt på nettet og har fundet ud af at det kan skyldes nyt hardware eller evt. virus. Jeg har ikke fået nyt hardware og jeg har skannet med min AV-prog., Norton Internet Security (16.8.0.41) samt 3 online skannere, hvor den første fandt 4 ting og derefter blev der ikke fundet noget.

Jeg har også forsøgt at installere nye grafik driver, NVIDIA GeForce Go 7600,  men det er ikke let i "fejlsikret tilstand" så det er ikke lykkes.

Kunne det måske være en hardwarefejl på grafikkortet der kun er synlig i sorte områder eller er det for langt ude?

Venlig hilsen
The Sunner
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2010 - 19:44 #1
Jo det kan det selvfølgelig. Kender ikke så meget til bærbare, men Hp har med nogle af dem problemer med grafik chipperne, ved at de ikke bliver kølet godt nok, og er luftvejene i pc tilstoppet med fnuller forværrer det kølingen.
Hvor gammel er denne pc, og har du fået den renset i kølesystem?
Avatar billede TheSunner Nybegynder
19. december 2010 - 19:49 #2
Den er ca. 5+ år og har aldrig været skildt ad da den har kørt upåklageligt.

Jeg renser og vender tilbage - nok ikke idag, men tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. december 2010 - 19:50 #3
start lige fra en dvd/cd med windows eller linux (helst det sidste).
Hvis det kører op uden problemer, så er der stadig snavs på din harddisk.
ubuntu: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
hent en 32bit version - den kan køres fra cd - du skal endelig ikke installere den. Bare lige se, om skærmbillede er ok - kør lidt rundt i programmerne - er der ingen fejl, så har din disk et problem.
Hvis ubuntu laver tilsvarende fejl, så er det hardware, og du skal have din pc repareret.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2010 - 19:54 #4
Og problemet har det blevet gradvist værre.
Forstået på den måde at der i starten var lidt problemer med pixelfejl, men det rettede sig efter 5-10 minutters brug?
Avatar billede TheSunner Nybegynder
18. januar 2011 - 10:06 #5
Det må i undskylde - Har været syg og på rejse.

Har renset, og den var fyldt med lort indvendigt. Ventilatorhastigheden fladt øjeblikkelig.
Jeg tror at grafik-prossoren har taget skade, så kører nu kun på standard VGA drivere, da den stadig fejler. Skal have fat i en ekstern skærm så der kan komme lidt størrelse på og så igang opsparingen til ny computer.

Jeg vil dog lige teste claes57's metode for en sikkerheds skyld.

Jeg lukker tråden til 220661 men ligger en ny tråd til dig claes57 så du også kan få point.

Undskyld tiden. Jeg er glad for jeres hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2011 - 16:17 #6
Hvis det var meningen du ville give mig de 150 point så har du selv taget dem tilbage. Eller hvordan skal #5 forstås?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2011 - 16:26 #7