Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 18:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

DateTime 'første-dato-for-denne-uge' problem

Jeg har lige opdaget en lille uhensigtsmæssighed i min kode. Idag er det tilsyneladende søndag, og dvs. at vi stadigvæk er i den samme uge (dansk uge = fra mandag til søndag). Dog opfatter min kode at vi er i en ny uge, hvilket gør min kode ubrugelig.

Hvordan finder jeg den første dato i en uge? Det sådan set det spørgsmål jeg har.

Jeg har angivet 'da-DK' som CultureInfo i min web.config.

Jeg gør følgende:

DateTime FirstDate = DateTime.Today.AddDays(-((int)DateTime.Today.DayOfWeek - (int)CultureInfo.CurrentUICulture.DateTimeFormat.FirstDayOfWeek)).Date;

Hvad er det lige præcis, jeg gør galt?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:07 #1
Den simple løsning er:

            DateTime dt = DateTime.Now;
            while(dt.DayOfWeek != DayOfWeek.Monday) dt = dt.AddDays(-1);
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:12 #2
Hvis du skal bruge koden til en konkurrence om at lave den mest ulæselige kode så prøv:

            DateTime FirstDate = DateTime.Today.AddDays(-(((int)DateTime.Today.DayOfWeek - (int)CultureInfo.CurrentUICulture.DateTimeFormat.FirstDayOfWeek) + 7) % 7).Date;
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 19:18 #3
He he he he...ked af at høre at det virker ulæseligt...men VS hjælper med colouring...grunden til, jeg har skrevet koden på den måde, er fordi jeg har kapslet det ind i en get property, der hedder 'ThisWeek', som så returnerer start og slutdatoen i denne uge.

Prøver lige det du har sendt mig...
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 19:20 #4
Ahh kan se din version overgår min en anelse i 'ulæslighed'...kan du evt. skrive hvad jeg overså i min version?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:21 #5
Min simple version er sådan at enhver kan gennemskue logikken.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:22 #6
Det min ulæselige version gør anderledes end din er at 0 og 1 bliver til -6 fremfor til +1.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:23 #7
Console.WriteLine((int)DateTime.Today.DayOfWeek);
Console.WriteLine((int)CultureInfo.CurrentUICulture.DateTimeFormat.FirstDayOfWeek);

vil afsløre problematikken.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 19:26 #8
Ahhh havde læst et sted at DayOfWeek er en enum, der i virkeligheden er en int, og at 0 og 1 er knyttet til nogle forskellige dage på ugen alt efter culture info...

Respekt
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 19:28 #9
Du røg lige ind med forklaringen før mig, inden jeg fik skrevet min forklaring :)

Din løsning gav mig mit svar...tak for hjælpen...der er masser af sne i DK...hvis du stadigvæk er in the states...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:31 #10
et svar fra mig
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:31 #11
ja - jeg bor stadig i USA
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 19:35 #12
Og her er points...håber din løsning virker for både engelsk og dansk culture...dvs. hvor første ugedag kan være søndag eller mandag...alt efter culture :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 19:40 #13
Min simple løsning forudsætter mandag.

Men erstat

DayOfWeek.Monday

med

CultureInfo.CurrentUICulture.DateTimeFormat.FirstDayOfWeek
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 19:42 #14
Ok...mange tak...kunne godt se, der var noget, der ikke virkede 'cross' culture info.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
19. december 2010 - 19:47 #15
De "ulæselige" virker fint med en engelsk Culture. Så alt spiller fint her :D
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2010 - 20:39 #16
0-0 = (0-0+7)%7

så ikkke noget problem med Søndag som første dag.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
21. december 2010 - 07:26 #17
Hej Arne

Har du også mulighed for at svare på denne? http://www.eksperten.dk/spm/926965

:)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2010 - 15:22 #18
Jeg har set det.

Jeg ved ogsaa hvad problemet er.

Men jeg vil skulle bruge lidt tid paa at lave en loesning.

Hvis jeg finder tiden skriver jeg noget i spoergsmaalet.