Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 11:16 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at gennem programkode i Excel

Hej.

Jeg har det problem at jeg er ved at lave en liste over indkøbspriser på de produkter jeg indkøber.
I den forbindelse vil jeg gerne have datoen til automatisk at ændre sig når jeg redigerer i indkøbsprisen.

Jeg har indsat følgende kode under programkoder:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)

If Target.Column >= 5 Then
    Range("D" & Target.Row) = Now()
End If

End Sub

Det virker rigtig fint men mit problemopstår når jeg har haft regnearket lukket og starter det op igen, så virker koden ikke mere.

Jeg har gemt under koder og jeg har gemt dokumentet, men alligevel fungerer det ikke. Hvad gør jeg forkert?

mvh CarstenGKV
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 11:18 #1
Prøv at sende filen. @-adresse under min profil.

og så velkommen til..
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 11:27 #2
Kan jeg ikke da der er fortrolige elementer i dokumentet

Kan du hjælpe/vejlede her?

Og tak
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 11:38 #3
Har prøvet at lægge din kode ind i en fil. Ændre pris i kolonne5 - og tidsstemplet indsættes. Efter gem og åbn - virker stadigvæk.

Med hensyn til fortrolighed - ok. Evt. kunne det fortrolige fjernes i en kopi, som du så kan fremsende.
Avatar billede store-morten Ekspert
10. december 2010 - 11:50 #4
Virker også hos mig når jeg gør følgende:
Kopierer koden.
I Excel:
Højre klikker på "Ark1" og vælger 'Vis programkode'
Indsætter koden med Ctrl+v
Lukker på det røde kryds.
Ændret i Ark1 kollone E og frem, alt OK (kun Ark1)
Efter gem og åbn - virker stadigvæk.
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 11:55 #5
Jeg har selv prøvet alt det i skriver, men det virker ikke når jeg åbner op igen.

Kan det være noget med mine excel indstillinger?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 12:03 #6
Hvilken version af Excel?
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 12:08 #7
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 13:07 #8
Do. her. Er der anden VBA-koden i filen?
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 13:12 #9
Ikke mig bekendt. Jeg kan ikke rigtig se andre koder.

Er der en måde jeg kan se en oversigt over intastede koder?
Der var en navigationsrude i venstre side hvor jeg kunne se de koder der var i brug, men den kan jeg ikke se mere.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 13:18 #10
Udover i ark, kan der være tale om Modules og ThisWorkbook.

I forbindelse med den aktuelle kode - er der så mere end det du har vist her i E?
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 13:25 #11
Når jeg ser ude i venstre side hvor jeg kan se de 3 ark i dokumentet, kan jeg se der står thisworkbook neden under de tre ark.

Men jeg kan ikke se noget om moduler eller andre koder.

Jeg har ikke andre koder.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 13:33 #12
Ok -

Er ThisWorkbook tom, når du åbner?

Har du anvendt makroer tidligere uden problemer?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 13:39 #13
Hvad hedder filen til efternavn: xlsx eller xlsm?
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 13:55 #14
Thisworkboo er tom.

Jeg har ikke tidligere forsøgt med makro.

Filen hedder xlsx.

På ark 1 er der en del formler, men ingen i de aktuelle celler
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 13:56 #15
Når jeg har gemt dokumentet og så åbner det igen, er det som om jeg aldrig har indtastet koden i første omgang. Den er væk hvis jeg går ind under programkoder.
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
10. december 2010 - 13:57 #16
Hvis jeg kopierer koden over i et nyt dokument er det samme historie, derfor jeg spurgte om det evt kunne have noget at gøre med mine excel indstillinger
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 14:01 #17
Nu er vi ved at nærme os :-)

FILEN SKAL GEMMES SOM XLSM (M for makro)

Bliver du ikke spurgt når du vil gemme?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. december 2010 - 15:01 #18
Lykkes det nu?
Avatar billede teamchefen Nybegynder
12. december 2010 - 09:23 #19
Hej alle,
I engelsk Microsoft® Office 2007 gjorde jeg det samme som store-morten.
Jeg fik dog en besked om, at jeg ikke kunne gemme filen som en .xls fil, da den indeholdt en "macro" jeg skulle svare nej til at gemme. OG så vælge den fil type i drop down listen under filnavnet som hedder .xlsm (supertekst's pointe) den blev gemt og når jeg åbner den er det hele som det skal være.

Meget fin funktion..

Jeg sidder selv med noget nær samme opgave, en prisliste hvor til jeg gerne vil have en "logbog"

Dog kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen der kan få den til at gøre følgende:
Når man i området Sheet1(Ark1) kollonne E til...DN ændre en værdi, så skrives den gamle værdi i samme felt blot på Sheet2, tidspunket for ændringen skal ikke stå på Sheet1 med i kolonne D på Sheet2 OG til sidst kunne jeg godt tænke mig at "brugerens" navn skrives i kolonne C på Sheet2.

Prislisten er nu på Sheet1 og "logbogen" er på Sheet2.

Den kunne måske også være til gavn for CarstenGKV :-)

Hvis nogen vil se på denne del, så smid en kommentar om det, så opretter jeg en ny tråd med 60 point i.
Avatar billede supertekst Ekspert
12. december 2010 - 12:25 #20
Skulle nok kunne lade sig gøre. Er det kun den ændrede celle, der skal overføres til ark2 + brugernavn ?
Avatar billede teamchefen Nybegynder
12. december 2010 - 22:42 #21
OK supertekst.
Se venligst:
http://www.eksperten.dk/spm/926351
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
13. december 2010 - 07:28 #22
Hej igen.

FILEN SKAL GEMMES SOM XLSM (M for makro)

Hvordan ændrer jeg filen til denne filtype?
Når jeg trykker nej og så derefter vil gemme filen med macro, syntes jeg ikke rigtig jeg kan se en filtype der hedder det i beskriver
Avatar billede supertekst Ekspert
13. december 2010 - 08:37 #23
Hej

Filetype nr 2 fra oven:

Excel-projektmappe med aktive makroer (*.xlsm)
Avatar billede CarstenGKV Nybegynder
13. december 2010 - 08:58 #24
Efter lige have justeret indstillingerne for makro i excel indstillingerne, så virker det sørme. Tak for hjælpen.

Da jeg er ny, har jeg lige et spørgsmål mere. Er der så ikke noget med at man kan give de 30 point til den der har svarret eller hvordan hænger det sammen?
Avatar billede supertekst Ekspert
13. december 2010 - 09:25 #25
Fint det lykkedes og selv tak..

Jo:

Det kræver at du får et svar fra en af forslagsstillerne. Dette skal du så acceptere - idet du afviser det svar du selv har lagt.

Jeg tillader mig atlægge et svar.

(Svar anvendes kun af forslagsstillerene)