Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 09:36 Der er 14 kommentarer

Hvordan overføres program til ny pc

Jeg har downloaded flere programmer, bl.a. Lightroom, og installet dem direkte på min bærbare. Nu skal jeg have ny bærbar, men hvordan flytter jeg programmerne med, da jeg ikke har dem på en original disk?
Man kan, så vidt jeg har læst mig til, ikke bare kopiere et program til USB/DVD. Noget med at de skal kopieres som image.
Af brænderprogram bruger jeg CDBurnXP, men en Nero i trial-version kan jo anskaffes til et engangsarbejde, hvis der skal et større program til.
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2010 - 09:46 #1
Prøv at se under windows let overførsel der er flere måder.http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=windows+let+overf%C3%B8rsel&aq=0&aqi=g6&aql=&oq=windows+let+o&gs_rfai=&fp=63e94b49788f0361 der er vejledninger til alle windows typer.
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 10:37 #2
Lyder som det, jeg har brug for, tak.
Jeg er dog helt uvidende: Skal jeg bare bruge et USB-kabel til at forbinde maskinerne?

Afledt spørgsmål: Kan jeg overføre/kopiere programmerne til DVD, så jeg har dem som back-up?
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 10:46 #3
Har nu anskaffet Windows let, men bliver i tvivl. Jeg skal jo overføre programmer til geninstallering, og der står om Windows Let, at det kan overføre:
•brugerkonti
•dokumenter
•musik
•billeder
•e-mails
•Internetfavoritter
•programindstillinger

Programindstillinger er jo ikke programmet. Eller hvad?
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2010 - 11:22 #4
Du kan ikke overføre styresystemet det er bundet til hardwaren i den gamle PC. det er kun dine private mapper du kan overføre til en ny instalation.
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 12:02 #5
Vil det sige, at et downloaded program til 2200 kr. er tabt?
Jeg mener at have læst, at man kan kopiere programmer ved at kopiere dem som image, men jeg ved ikke, hvad det betyder = hvad jeg konkret skal gøre.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
10. december 2010 - 13:43 #6
Et installeret program kan ikke kopieres som image.
Et image er et decideret kopi af en disk-enhed, byte for byte. Derfor kan du få en CD, DVD eller en harddisk som image (f.eks. iso-fil). Hvis du tænker på at få et image af din harddisk, bliver det en direkte kopi af dit styresystem med samtlige installerede programmer, malware og skidt i krogene. Dette er ikke praktisk når der er tale om en ny maskine med (sandsynligvis) nyt hardware.

Når de fleste programmer installeres, kopieres der en masse filer rundt omkring på harddisken, alt afhængig af programmets ophav og kompleksitet, samt der indskrives indstillinger i bl.a. registreringsdatabasen. Det er derfor ikke bare ligetil at kopiere et installeret program, medmindre man har installationsloggen.

Hvis du har downloadet et program til 2200 kr., har du sandsynligvis købt en licens. Hvis licensen stadig gælder, burde du have lov til at downloade programmet på ny, men i alle tilfælde er der ikke andet at gøre end at henvise til producenten.
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 14:46 #7
Tak, dejligt at få hjælp fra kloge hoveder. :-) (Jeg forsøger at geninstallere. Jeg har licensnøglen.)

Men hvordan er det fremover klogest at få nye programmer? Bør det altid være på disk, hvis det er købeprogrammer?

Jeg har nemlig også en masse gratisprogrammer, som jeg ikke ved, om jeg stadig kan få, men som jeg er rigtig glad for, og hvor jeg kender versionen godt.
Dem kan jeg nu ikke få med mig på den nye pc, kan jeg forstå.
Kunne jeg i sin tid have downloaded dem og gemt filerne på en disk inden installering, eller hvordan virker det?
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2010 - 15:06 #8
Når du downloader er det klogt at dovnloade til en mappefil på harddisken, også brænde den på en CD lav en notepad med licensnøglen og læg også den i mappen.
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 15:28 #9
Godt tip. Jeg kan forstå, at manualen for mig fremover er:
1. Tryk på download
2. vælg Gem - ikke kør
3. Gem i mappe på pc, som jeg kan finde igen
4. Kopier denne mappe til CD/DVD. Brænd ganske almindeligt. Ikke noget med image.
5. Gå ind i 'gemme-mappen' på pc'en og dobbeltklik eller hvad der skal til for at installere.

Jeg har fundet en Ligthroom-mappe på min pc, der indeholder en fil af programtype. Den hedder setup og er på ca 100.000 KB.
Kan det være mit dyre program, der ligger her i 'basis-version', dvs, svarende til punkt 3 i min manual, og som jeg derfor kan brænde og geninstallere på den nye pc? (altså jeg er så dum til alt det bag skærmen og tastaturet)
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2010 - 15:58 #10
Det ville da være værd at prøve hvis der er en fil i mappen der ender på .EXE så har du programmet.
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 16:35 #11
Desværre ingen .exe
Kun setup-program-fil og install-program-fil

Jeg prøver at brænde en kopi.

tak for hjælpen
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2010 - 16:48 #12
accepter dit eget svar samler ikke poient :-)
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 17:32 #13
Næh, det kan jeg godt se, man hvad gør man
Avatar billede PowerShot Nybegynder
10. december 2010 - 22:23 #14
SU: Hvordan fordeler man point?