Avatar billede Rune Sommer Mester
07. december 2010 - 00:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Word 2007 - nulstilling af typografier.

Jeg ønsker, at kunne nulstille en typografi, som Word2007 selv finder på, når jeg kopierer tekst ind fra andre word-dokumenter.

Altså - jeg har et nyoprettet dok baseret på normal.dot (eller hvad den nu hedder i W07).
Jeg kopierer tekst ind i dette dokument fra et andet dokument, hvor typografien er manuelt ændret. Nu medbringes denne typografi ind i mit nye dokument.

Derfor vil jeg gerne vide hvordan jeg kan nulstille typografien, så kopieret tekst ikke går ind og ændrer det.

Jeg har tilføjet "udvikler" til min menubjælke.
Dokumentskabelon --> Skabeloner --> Assistent.
Der kan jeg kopiere typografier fra normal.dot over i mit dokument-typografi, men jeg kan ikke få lov til at slette eksisterende typografi i mit åbne dokument (hvor typografien er blevet overtaget af en anden tekst).

What to do?
Avatar billede Rune Sommer Mester
07. december 2010 - 07:18 #1
Fandt jeg virkelig svaret ved en tilfældighed?
Fanebladet Startside --> Skift typografier --> Typografisæt --> nulstil/word2007

Det er ikke helt godt alligevel, men det får mig 95% af vejen.
Engang imellem kan jeg ikke få overskrift 2 frem, når jeg har nulstillet. Tillige ændres skrifttypen ikke,hvis jeg markerer hele dokumentet og vælger en ens skrifttype for det hele (brødtekst og overskrift)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. december 2010 - 13:14 #2
Som jeg forstår det, du skriver, vil du måske være bedst stillet ved at gøre følgende:

Mulighed 1:
Når du indsætter tekst, hvor du slet ikke ønsker, at formatering skal følge med, så klik på det lille ikon "Indstillinger for Sæt ind", som vises nederst til højre under det indsatte - og vælg "Bevar kun tekst". Så bliver al teksten formateret med typografien for det afsnit, markøren står i ved indsættelsen, og du får ikke typografier elle andet med fra det indsatte. Du kan jo på forhånd sørge for, at den valgte typografi er den, du vil anvende.

Der er flere muligheder i den lille "Indstillinger for Sæt ind"-menu, som i måske i nogle tilfælde giver det resultat, du vil have. Valgmulighederne skifter efter konteksten. Du kan være nødt til at prøve dig frem, for resultatet vil f.eks. afhænge meget af, hvad du har kopieret.

Mulighed 2:
Når du indsætter tekst, kan du bruge fanen Startside > Sæt ind > Indsæt speciel. Vælg "Ikke-formateret tekst" i dialogboksen og klik OK. Det giver samme resultat som "Bevar kun tekst".

I tekst, som har den ønskede typografi anvendt (f.eks. Overskrift 1), kan du rense for direkte formatering (dvs. ændringer, som kan laves via dialogboksen Skrifttype) ved at taste Ctrl+Mellemrum. Du kan tilsvarende rense for direkte afsnitsformatering ved at taste Ctrl+Q.
Avatar billede Rune Sommer Mester
08. december 2010 - 10:17 #3
Det var blandt andet det, jeg ledte efter.
Men primært hvordan jeg kan nulstille tegnformateringen i et dokument med en hjemmelavet tegnformatering. Det var så næsgen lykkes mig med ovenstående ved at vælge typografisæt. Men når jeg gør dette, så vise den overskrift 1 i quick-vælge-menuen, men overskrift 2 kommer ikke automatisk frem (hvilket den gør, hvis jeg laver en overskrift 1 i et tomt dokument).

Det med indsæt kommandoerne betyder vist også, at al anden formatering ryger (tekst markeret med fed, kursiv, overstregning osv) hvilket jeg ikke ønsker.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. december 2010 - 11:48 #4
Visning af typografier kan indstilles pr. dokument. Som udgangspunkt arves indstillingerne fra den anvendte skabelon - i dit tilfælde Normal.dotm. Men der kan efterfølgende ændres i dokumentet.

Åbn typografilisten (Alt+Ctrl+Shift+S).
Klik på 3. ikon nederst (Adminstrer typografier). Så får du adgang til en hel masse indstillingsmuligheder, bl.a. indstilling af, hvornår/hvilke typografier, der vises.

Hvis du i samme panel klikker på Indstillinger, kan du f.eks. slå "Vis næste overskrift, når forrige niveau bruges" til.
Avatar billede Rune Sommer Mester
08. december 2010 - 12:17 #5
Jeg kan komme så langt som at trykke på ctrl+shift+alt+s og så få en menu op, men jeg kan ikke finde hverken "indstillinger" knappen eller finde nogle indstillingsmuligheder der gør, at jeg kan vælge "vis næste overskrift, når forrige niveau bruges". Jeg kan kun vælge "skjul indtil brug" eller "vis".
"skjul indtil brug" er så den funktion der på mystisk vis er deaktiveret, når jeg nulstiller typografien i et for-programmeret word-dokument. Jeg bruger niveau1, men niveau 2 forbliver skjult.

giver det mening?
Har postet et screenshot af det her:

http://gratisupload.dk/vis/53323/
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. december 2010 - 13:57 #6
"Indstillinger" er helt nederst til højre i dit skærmdump. Ikke i dialogboksen men under typografilisten. Klik på den og du finder "Vis næste ...".
Avatar billede Rune Sommer Mester
08. december 2010 - 16:09 #7
Nu tror jeg, at vi har nærmet os et tilpas korrekt svar til, at du gerne må lægge et "svar" til pointsene.

Takker endnu engang for assistancen.

Er du i øvrigt blevet superbruger af word mv. ved at prøve dig frem, eller har du taget nogle dyre kurser?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. december 2010 - 09:42 #8
Velbekomme.

Jeg er helt og aldeles selvlært, men jeg har nok brugt flere timer i selskab med Word end de fleste, og så er jeg ret vedholdende, når det handler om at finde en løsning på et problem ;-)