Avatar billede The_Buzz Novice
30. november 2010 - 16:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ønsker feedback på PHP Tips.dk

Hejsa folkens.

Jeg har i cirka en uges tid arbejdet med at lave en side - beregnet til at give tips omkring PHP programmering.

Når jeg programmerer - bruger jeg ofte kode fragmenter fra andre folks kode, og finder fede funktioner online som jeg så kan tilpasse til mine egne behov - på det seneste har jeg været meget aktiv på eksperten.dk, hvor man jo kan spørge om hjælp til kode hvis man har en fejl eller ikke kan få tingene til at virke - nu har jeg så lavet denne.

Min idé er at det skal være givtigt for programmører som mig selv - at skrive artikler der bliver brugt af andre personer - så folk der skriver tips vil have fordele ved at give tips væk.

Eksempelvis har jeg tænkt mig at lave et point system, meget ala det der er her på eksperten - som giver folk points - men disse points skal kunne byttes til f.eks. banner placeringer på siden - og/eller andet godt.

Disse points kan optjenes på flere måder - jeg vil ikke gå ind på det nu, men basalt set er det 99 % afhængigt af hvor velskrevet ens artikel er, points optjenes løbende - afhængig af visse ting som f.eks. "hvor vigtig" dit tip er.

PHP Tips.dk

Jeg ved der findes et utal af disse sider internationalt, men ikke nogen som sådan i Danmark (så vidt jeg ved).

Jeg vil gerne have dit / jeres input på siden. Gerne eventuelt også oprette jer som brugere og prøve det frem.

Der er en del ting jeg har kodet der ikke er lagt ud endnu - og jeg arbejder og udgiver fortløbende som jeg får lavet på siden.

Dbh
Tom Frank Christensen
Avatar billede The_Buzz Novice
30. november 2010 - 16:37 #1
Og jeg glemte så URL: http://www.phptips.dk/
Avatar billede Springform Nybegynder
30. november 2010 - 18:50 #2
Fatal error: Cannot redeclare validateurl2() (previously declared in /var/www/phptips.dk/include/basicfunctions.php:73) in /var/www/phptips.dk/include/schema.commentsection.inc on line 275

når jeg prøver at oprette mig :/
Avatar billede The_Buzz Novice
30. november 2010 - 19:30 #3
Tak springform - det problem er rettet.

Du er dog oprettet (Du har nok allerede fået en mail) - det var bare en stupidity failure of Tom's.. :/
01. december 2010 - 23:24 #4
Hvad design, layout, og navigation angaar, saa er det rimeligt vellykket.  Dog er jeg ikke sikker paa nissehuen.

Men det som for mig er endnu vigtigere end disse ting, men ogsaa svaerere at have med at goere, er det klart at give udtryk for hvem maalgruppen for hjemmesiden er (hvem er den ene procent af de tilfaeldige surferer som skal blive haengende) og klart at tilkendegive hvad hjemmesidens centrale budskab er til denne maalgruppe.

Ved et kik paa siden ser det ud til at maalgruppen er de der har php tips at bringe.  Men den eneste vaerdi af en samling php tips maa vel vaere den brug som nogen kan goere af dem.  Saa din maalgruppe maa vel vaere amatoer-php-programmoerer (i sin bedste betydning som de der laver php af 'kaerlighed' til php, kommende fra det latinske amare, at elske) som har behov for at dele tips med hinanden.

Og hvad skal saa vaere den saerlige kvalitet for din hjemmeside, det der skal faa den til at rage op over alle andre lignende hjemmesider?  Du siger det i spoergsmaalet, men ikke paa hjemmesiden:  Det at det er paa dansk, det at den betjener den lille niche-gruppe af verdens php-programmoerer for hvem dansk er det sprog de forstaar bedst!

Men der er da andre sites paa dansk, for eksempel Eksperten.  Ja, men din site fokuserer paa php.

Saa det centrale budskab burde vel vaere at der er vaerdi for danske php programmoerer i at danne et forum for udveksling af erfaring om php, og her er dette forum!  Saa forskellige som hjemmesider kan vaere er der et stort antal problemer der dukker op igen og igen, og i stedet for at give sig til at opfinde den dybe tallerken hver gang er det smartere genbruge de loesninger andre har udviklet og til gengaeld at bringe de loesninger man selv har udviklet saa andre kan bruge dem.

Det var en lang omvej til at sige foelgende:  Du begynder med at sige det som alle allerede har opdaget: "Dette er forsiden.." Du fortsaetter med allerede i tredje linje at proeve at rekruttere oprettede brugere.  Jeg vil anbefale i stedet en tekst i denne retning:

"Her er det forum hvor danske php programmoerer kan udveksle php tips!  Det er almindelige erfaring at man i php programmer for alverdens forskellige formaal maa loese de samme grundlaeggende problemer igen og igen.  Det vil vaere effektivt at kunne genbruge de loesninger andre allerede har udviklet og testet.  Her er et stort antal tips som du frit, gratis, og uden begraensninger kan bruge , inklusiv for kommercielle formaal.  Naturligvis kan saadan et forum kun fungere med en frisk stroem af nye php tips.  Saa til gengaeld for de tips du bruger opfordres du til at bidrage med de loesninger du selv har udviklet.  For at bidrage eller kommentere til andres bidrag maa vi af data-integritet og legale aarsager bede dig oprette dig som bruger."

Saa har jeg endnu en kommentar.  Du har nu 7 tips.  Du forventer/haaber vel at det skal blive 700 eller 7000.  Saa du skal vel have et soegesystem, og for at kunne soege skal du vel oprette kategorier og noegleord som bidragsyderne kan bruge til klassere deres indlaeg.  Vaerdien af et php tips afhaenger ikke af hvor nyt det er men om det svarer til den kategori af problemer man proever at loese.

Jeg har ikke forsoegt at oprette mig som bruger.  Principielt goer jeg det aldrig paa hjemmesider til bedoemmelse.  Jeg gaar ud fra at der ikke er nogen skjult mening med indlaegget at skaffe brugere til siden.

Under alle omstaendigheder, held og lykke med dit forehavende.  Jeg haaber disse kommentarer vil vaere til nytte.
03. december 2010 - 11:46 #5
The_buzz, fik du mit indlaeg?  Jeg er spaendt paa din reaktion.  Var kommentarerne nyttige eller finder du dem helt ved siden af?
Avatar billede The_Buzz Novice
03. december 2010 - 16:17 #6
Mange tak for kommentar Christian - meget dejligt at høre dybere tanker :)

Jeg er klar over jeg skal have skrevet nogle tekster og informationer. Det må jeg bare i gang med :o)
Avatar billede The_Buzz Novice
03. december 2010 - 16:18 #7
Springform kan du eventuelt også smide et svar?
Avatar billede The_Buzz Novice
03. december 2010 - 16:42 #8
Christian_Belgien: Jeg har skrevet en del af din tekst over på forsiden af PHPTips.dk nu: http://www.phptips.dk/
Avatar billede The_Buzz Novice
04. december 2010 - 12:59 #9
Lukker og tildeler alle points til Christian_Belgien.