Avatar billede SuneT Nybegynder
25. november 2010 - 17:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Langsom computer

Jeg har en Lenovo laptop som er blevet meget langsom på det sidste. Det tager bl.a. lang tid at åbne mapper og åbne billeder i Windows fotofremviser.

Computeren er under 1 år gammel og kører windows 7. Jeg har altid brugt Kaspersky internet security og er generelt god til at rydde op på min computer...syntes jeg selv:) Anvender Ccleaner og superantispyware, men ingen af dem inkl. Kas. finder noget under scanning.
25. november 2010 - 17:53 #1
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Her er hele 'pakken' ->

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

Avatar billede webweaver Praktikant
25. november 2010 - 18:01 #2
Husker du diskoprydning, diskkontrol og defragmentering en gang imellem?
Avatar billede jalved Ekspert
25. november 2010 - 23:04 #3
En systemgendannelse kan måske også være en mulighed - vælg et gendannelsespunkt, der ligger et stykke tid tilbage, før problemerne begyndte, hvis du har mulighed for det.
Avatar billede SuneT Nybegynder
26. november 2010 - 00:20 #4
Karise_Larry:

log fra malwarebyte:
Malwarebytes' Anti-Malware 1.46
www.malwarebytes.org

Database version: 5189

Windows 6.1.7600
Internet Explorer 8.0.7600.16385

mbam-log-2010-11-25 (23-57-48).txt

Skanningstype: Fuldstændig skanning (C:\|D:\|)
Objekter skannet: 253706
Tid gået: 4 time(e), 36 minut(ter), 7 sekund(er)

Hukommelses Processorer Inficeret: 0
Hukommelses Moduler Inficeret: 0
Registreringsdatabasenøgler Inficeret: 0
Registreringsdatabaseværdier Inficeret: 0
Registreringsdatabasedata Objekter Inficeret: 0
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 1

Hukommelses Processorer Inficeret:
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Hukommelses Moduler Inficeret:
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasenøgler Inficeret:
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabaseværdier Inficeret:
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasedata Objekter Inficeret:
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Mapper:
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Filer:
C:\Users\Hellung\Downloads\backups\backup-20101114-013909-139.dll (Adware.WidgiToolbar) -> Quarantined and deleted successfully.

Log fra HJT:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 00:19:05, on 26-11-2010
Platform: Unknown Windows (WinNT 6.01.3504)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.7600.16671)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\windows\system32\taskhost.exe
C:\windows\system32\Dwm.exe
C:\windows\Explorer.EXE
C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtHDVCpl.exe
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Program Files\Lenovo\VeriFace\PManage.exe
C:\Program Files\Lenovo\Energy Management\utility.exe
C:\Program Files\Lenovo\Energy Management\Energy Management.exe
C:\Program Files\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPHelper.exe
C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\BTTray.exe
C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\BtStackServer.exe
C:\windows\system32\wuauclt.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\klwtblfs.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Users\Hellung\Downloads\HiJackThis.exe
C:\windows\system32\SearchFilterHost.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://lenovo.live.com/
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: IEVkbdBHO - {59273AB4-E7D3-40F9-A1A8-6FA9CCA1862C} - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\ievkbd.dll
O2 - BHO: SkypeIEPluginBHO - {AE805869-2E5C-4ED4-8F7B-F1F7851A4497} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll
O2 - BHO: Windows Live Toolbar Helper - {BDBD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - c:\Program Files\Windows Live Toolbar\msntb.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: link filter bho - {E33CF602-D945-461A-83F0-819F76A199F8} - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\klwtbbho.dll
O3 - Toolbar: Windows Live Toolbar - {BDAD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - c:\Program Files\Windows Live Toolbar\msntb.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [RtHDVCpl] C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtHDVCpl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] %ProgramFiles%\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [VeriFaceManager] C:\Program Files\Lenovo\VeriFace\PManage.exe
O4 - HKLM\..\Run: [EnergyUtility] C:\Program Files\Lenovo\Energy Management\utility.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Energy Management] C:\Program Files\Lenovo\Energy Management\Energy Management.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AVP] "C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\avp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe ARM] "C:\Program Files\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Malwarebytes Anti-Malware (reboot)] "C:\Program Files\Malwarebytes' Anti-Malware\mbam.exe" /runcleanupscript
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - Global Startup: Bluetooth.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: &Windows Live Search - res://c:\Program Files\Windows Live Toolbar\msntb.dll/search.htm
O8 - Extra context menu item: Føj til Anti-Banner - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\ie_banner_deny.htm
O8 - Extra context menu item: Send billede til &Bluetooth-enhed... - C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\btsendto_ie_ctx.htm
O8 - Extra context menu item: Send siden til &Bluetooth-enhed... - C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra button: &Virtuelt tastatur - {4248FE82-7FCB-46AC-B270-339F08212110} - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\klwtbbho.dll
O9 - Extra button: Skype add-on for Internet Explorer - {898EA8C8-E7FF-479B-8935-AEC46303B9E5} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Skype add-on for Internet Explorer - {898EA8C8-E7FF-479B-8935-AEC46303B9E5} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: @C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\btrez.dll,-4015 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\btrez.dll,-12650 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra button: URL-&kontrol - {CCF151D8-D089-449F-A5A4-D9909053F20F} - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\klwtbbho.dll
O13 - Gopher Prefix:
O15 - Trusted Zone: http://*.danid.dk
O15 - Trusted Zone: http://*.danid.dk (HKLM)
O16 - DPF: {0742B9EF-8C83-41CA-BFBA-830A59E23533} (Microsoft Data Collection Control) - https://oas.support.microsoft.com/ActiveX/MSDcode.cab
O16 - DPF: {62AEFF80-16AD-4AC4-B812-E70EB5F37301} (Zenfolio Uploader) - http://www.zenfolio.com/zf/code/upload-ie-win-x86.cab
O16 - DPF: {8100D56A-5661-482C-BEE8-AFECE305D968} (Facebook Photo Uploader 5 Control) - http://upload.facebook.com/controls/2009.07.28_v5.5.8.1/FacebookPhotoUploader55.cab
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O18 - Protocol: skype-ie-addon-data - {91774881-D725-4E58-B298-07617B9B86A8} - C:\Program Files\Skype\Toolbars\Internet Explorer\skypeieplugin.dll
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O20 - AppInit_DLLs: C:\PROGRA~1\KASPER~1\KASPER~1\mzvkbd3.dll,C:\PROGRA~1\KASPER~1\KASPER~1\kloehk.dll
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Program Files\Common Files\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: Kaspersky Internet Security (AVP) - Kaspersky Lab - C:\Program Files\Kaspersky Lab\Kaspersky Internet Security 2010\avp.exe
O23 - Service: Bluetooth Service (btwdins) - Broadcom Corporation. - C:\Program Files\Lenovo\Bluetooth Software\btwdins.exe
O23 - Service: DeviceVM Meta Data Export Service (DvmMDES) - DeviceVM, Inc. - C:\QSTART.SYS\config\DVMExportService.exe
O23 - Service: Google Update Service (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe
O23 - Service: Maxtor Service (Maxtor Sync Service) - Seagate Technology LLC - C:\Program Files\Maxtor\Sync\SyncServices.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\windows\system32\nvvsvc.exe
O23 - Service: Sony Ericsson OMSI download service (OMSI download service) - Unknown owner - C:\Program Files\SonyEricsson\PC Suite\SupServ.exe

--
End of file - 8271 bytes
Avatar billede SuneT Nybegynder
26. november 2010 - 00:22 #5
webweaver: ja dem har jeg også kørt.
26. november 2010 - 06:25 #6
Umiddelbart ikke noget at gi' af der...
Avatar billede SuneT Nybegynder
26. november 2010 - 11:18 #7
Syntes malwarebyte har gjort en lille forskel ellers er det bare noget jeg bilder mig ind. Den fandt jo også en inficeret fil som hverken Kaspersky eller SAS kunne finde.

Undre mig over hvad dette er:
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup
Avatar billede SuneT Nybegynder
26. november 2010 - 11:20 #8
karise_larry: Og tak for hjælpen indtil videre:)
27. november 2010 - 00:03 #9
(Andre i denne tråd ?)
Avatar billede webweaver Praktikant
27. november 2010 - 09:41 #10
Tjaa, ikke med noget særligt konstruktivt.

Jeg kan sige, at jeg også selv har en laptop ved siden af, som er sindssygt langsom! Den er også renset. Bliver den jævnligt, og jeg har lige smidt 1 GB ram mere i for at se om det hjalp, hvilket det ikke gjorde. Ikke specielt meget ihvertfald. I mit tilfælde, tror jeg simpelthen bare at den er blevet forældet/slidt op. Den er omkring 5 år gammel.
Avatar billede SuneT Nybegynder
27. november 2010 - 13:13 #11
webweaver: Men denne her er kun 1 år gammel.
Avatar billede jalved Ekspert
27. november 2010 - 14:40 #12
Den gamle basismetode...

Formatere og så geninstallere alt. Det er besværligt, men computeren vil måske blive som ny igen.
Avatar billede webweaver Praktikant
27. november 2010 - 14:48 #13
Det glemte jeg at sige. Jeg formaterede iøvrigt også min og geninstallerede alt fra bunden. Det gavnede heller ikke noget. Men som sagt, det er en ældre computer, og jeg ved godt at din kun er 1 år gammel, så det var også derfor at jeg skrev at det formentlig ikke er så konstruktivt for dig, for din computer stadig kunne køre som første dag stort set.
Avatar billede SuneT Nybegynder
10. marts 2011 - 10:17 #14
lukkes
Avatar billede webweaver Praktikant
10. marts 2011 - 13:40 #15
Blev problemet løst?