Avatar billede mdc51 Nybegynder
13. november 2010 - 10:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Validering ved opslag i liste i database

Hej,

Jeg har følgende udfordring:

- I et regneark ønsker jeg at validere indtastede værdier. De værdier, som skal anvendes, ligger i en SQL database.
- Sædvanligvis kan man sætte datavalidering på i excel, men den validering peger sædvanligvis på en liste, som ligger på samme faneblad. Jeg ønsker at lave valideringen op i mod værdier direkte i basen
- Kan dette lade sig gøre på en simpel måde. Jeg er ikke voldsom bekendt med VBA, men er dette løsningen?

På forhånd tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2010 - 11:06 #1
VBA er en mulighed - alternativ eksporter data fra SQL til Excel - men måske nok uhensigtsmæssigt - afh. af termin for anvendelse m.v.
Avatar billede mdc51 Nybegynder
13. november 2010 - 11:33 #2
Har du VBA koder eksempler liggende?

Kort sagt forestiller jeg mig, at man har en drill-down, som peger på listen i databasen og hvorfra man kan vælge den relevante værdi?
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2010 - 11:57 #3
Jeg har så vidt vides ingen SQL databaser - men har kun VBA-koden i forbindelse med Access databaser.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2010 - 11:58 #4
Hvilken Excel version anvender du?
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2010 - 12:27 #5
Hvis du har en "eksempel SQL-DB" - så er du velkommen til at sende den til mig. @-adresse under min profil.
Avatar billede mdc51 Nybegynder
13. november 2010 - 19:48 #6
Jeg anvender excel 2003. Jeg tror ikke lige, at jeg har en demobase liggende, som jeg kan sende dig. Den er for stor.

I den konkrete situation ønsker jeg at slå op i en CRM database (superoffice). Men i princippet kan det være en hvilken som helst sql database.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2010 - 20:47 #7
Ok - prøver at downloade en sql db - så for vi se..
Avatar billede supertekst Ekspert
13. november 2010 - 23:27 #8
Får ikke tid til at lede efter en sql db - måske nogen ligger inde med en demo?
Avatar billede mdc51 Nybegynder
15. november 2010 - 11:11 #9
Hej igen,

Har lagt et link til dig på en database. På forhånd tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. november 2010 - 11:21 #10
Hej M.

Er i gang med at downloade den.

Vender tilbage når/hvis jeg har noget nyt.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. november 2010 - 11:23 #11
Hvilke tabel er der tale om?
Avatar billede supertekst Ekspert
15. november 2010 - 12:59 #12
Har du prøvet - via ODBC - at spejle tabellen i Excel?
Avatar billede supertekst Ekspert
15. november 2010 - 23:33 #13
Kom ikke videre med den tilsendte db - beklager..
Avatar billede mdc51 Nybegynder
11. september 2011 - 10:52 #14
Jeg har læst listen ind i et regneark og valideret derfra.