Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 15:54 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Upgrade fra WinXP til Win7 Home Premium 64

Selv om der er en masse spørgsmål omkring emnet, er jeg stadig ikke helt sikker på situationen.

Jeg har en OEM WinXP installeret pt. Jeg vil gerne opgradere til 64 bit. Jeg vil også bruge en ny harddisk jeg har liggende og jeg har skiftet en del i PC'en indtil nu,så det er tæt på jeg kommer i karambolage med pointsystemet.

I sagens natur (ny harddisk) bliver det en clean install.

1. Kan man lave cleaninstall med en upgradeversion, er det bare det gamle serienummer der skal bruges? Eller hvordan foregår det?

2. Hvis jeg køber en upgradeversion, vil den nye Win7 forblive en OEM eller blive standard?

3. Vil den nye version tælle point forfra eller samler den op fra den gamle?

GV
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 16:16 #1
1 du køber win 7 home - der følger et nummer med som du bruger
2 du kan ikke opgradere fra xp til win 7
det vil altid være en clean install

du køber en OEM version da det er en fuld version.
hvis du senere køber en ny pc bruger du den samme win 7.
tænk hvis folk skulle købe nyt styresystem hver gang de købte ny pc - den går simpelt hen ikke.
du kan så komme ud for at du via aktivering i kontrolpanel at telefonisk aktivere men det vil kun være den første gang på den nye pc
test lige din pc med det hele tændt inden du går i gang

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare

her er en video du bør se

http://technet.microsoft.com/da-dk/edge/configuring-devices-in-windows-7(en-us).aspx

her er en link jeg modtog point i

http://www.eksperten.dk/spm/923228#reply_7680854
m.v.h
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 16:23 #2
Det jeg tænker på er et tilbud jeg har fået.

Opgradering fra XP/Vista til Win7 Home Preminum 32/64 bit, familiepakke 3 PC'er.

Jeg taler ikke OEM eller standard.

Min PC er testet, det eneste jeg mangler svar på er de ovennævnte spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2010 - 16:30 #3
det har du vel sådan set også fået

man kan ikke opgradere fra win xp til win 7 - det er en ren install

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

spørgsmål 3 forstår jeg slet ikke
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 16:51 #4
Min OEM Xp er ved at "løbe tør" for point, har opgraderet en del.

Hvad siger Win7 upgrade-versionen til det?
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2010 - 16:52 #5
Uanset om du kunne opgradere direkte fra XP til W7, så skulle der alligevel en clean (nyinstallation) til, da du ikke kan opgradere fra 32bit til 64bit - Uanset om det er XP, Vista eller W7

Men det der er ligeså vigtigt, som at du skal nyinstallere W7 er, om der i det hele taget findes div. Windows 7 64 bit drivere til din maskine.

Du kan f.eks kører denne, den vil selvfølgelig sige at det skal være en nyinstall. med formatering sov - meen den vil også fortælle dig om drivere og evt. problemer ifm dem
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 16:53 #6
Jeg har svært ved at forstå dine svar. Kunne du ikke skrive hvilket af mine spørgsmål du svarer på? Så kan det være jeg forstår dig rigtigt. Indtil nu er jeg ikke blevet klogere.
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2010 - 17:01 #7
Du starte på ny med W7, og dens hash points er lidt på en anden måde end den på XP.
I XP skulle du geninstallere hvis du skiftede for meget hardware.
Der talte en netkort meget, men en hardisk kun lidt.
Kan ikke huske de korrekte tal for hver hardware, men disse 10 indgår i XP
The following hardware characteristics are used to determine the hardware hash:
Display adapter
SCSI adapter
IDE adapter
Network adapter media access control address
RAM amount range (for example, 0-64MB or 64-128MB)
Processor type
Processor serial number
Hard disk device
Hard disk volume serial number
CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM drive
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2010 - 17:05 #8
Du kan IKKE bruge en Upgrade version.
Du SKAL nyinstallere
Du skal være sikker på at der er 64bit W7 drivere til din maskine, da de eksisterende driver jo slettes sammen med XP og de der bruges til XP passer ikke sammen med W7
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 17:09 #9
#7 Tak det var det ene svar.

#8 Jeg er blevet fortalt at den familiepakke også dækker XP.
Hvis det er rigtigt, hvordan fungerer det?
Pointen er at jeg samtidigt sætter ny harddisk i, så det bliver en ny install.
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2010 - 17:23 #10
Hvad er det for en familiepakke ?

Der kan IKKE opgraders fra XP til W7 direkte, den vil udføre det som "brugerdefineret" - altså den formatere og nyinstallere.
Du mister derved ALT på den partition/harddisk
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7

Vi skal lige slå en ting fast, hvis du sætter en ny harddisk i og installere Windows 7 på den, så er det en nyinstallation og der skal installeres nye drivere.

Hvis den nye harddisk med W7, skal kører sammen med din eksisterende harddisk med XP, så vil du få en multiboot menu, hvor du i opstarten af maskinen SKAL vælge om du vil starte XP eller W7.
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 20:41 #11
#10

Gamle data er fuldstændigt ligegyldigt og jeg kan finde de drivere jeg skal bruge. Næsten alle er i Win7.

Mit spørgsmål igen:

Jeg er blevet fortalt at den familiepakke også dækker XP.
Hvis det er rigtigt, hvordan fungerer det?

Pointen er at jeg samtidigt sætter ny harddisk i, så det bliver en ny install, jeg skal ikke bruge noget gammelt, da jeg har backup på nødvendige data.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. november 2010 - 20:42 #12
Man kan ikke softwaremæssigt opgradere fa XP til den familiepakke.
Men du kan få lov at installere versionen som en opgraderingsversion, mod at der er XP på maskinen først.
Rent softwaremæssigt er der dog ikke tale om en "rigtig" opgradering, men derimod en alm. installation der dog bibeholder Windows XP mappen m.m.
Dog kan man ikke længere starte XP men sagtens få adgang til mappen da den bare omdøbes windows.old
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 20:53 #13
#12

Det vil så sige at familiepakken ikke kan bruges i mit tilfælde, da det bliver på en ny harddisk?

Jeg tror jeg finder en alm. Win 7, da jeg vil have 100% clean install.
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 21:00 #14
Jeg vil gerne give haverslev 100 point og 100 til john_stigers, kan det lade sig gøre?

Som I kan regne ud er jeg ikke fast kunde her :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. november 2010 - 21:03 #15
Vi svarer begge 2, og så sætter du vinge ved begge svar, og accepterer.
Vent på haverslev :)
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 21:08 #16
#15

Tak
Avatar billede haverslev Novice
09. november 2010 - 21:19 #17
Komplet version 32/64Bit W7 Home Premium
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660398

Hvis du skal Kører på domæne med W7, så minimum Proff. eller Ultimate udgaven:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660373
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 21:26 #18
Tak for hjælpen
Avatar billede gvviking Nybegynder
09. november 2010 - 21:31 #19
#17

Det jeg tænker på nu, er om jeg skal vælge en OEM version, der er en del penge at spare. Min nuværende XP version har "holdt" i mange år, men som skrevet længere oppe, så er jeg tæt på at "maxe" ud point-mæssigt.

Men hvis pointsystemet i Win7 ikke er væsentligt ændret, så kan jeg også opgradere en del.

Hmm.. Det må jeg i tænkebox over.

Igen tak for hjælpen.