Avatar billede Ewerty Nybegynder
08. november 2010 - 18:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG - ingen indtastning celle blank, men hvordan

Hej alle

Nu har jeg godt nok brugt mange timer på at finde svaret, men må give op og bede om hjælp. Jeg har en del LOPSLAG i et medlemskartotek jeg er ved at lave, MEN det skulle gerne være sådan at, er der intet tastet i Ark1 A1 skal cellen i Ark2 A1 være blank og ikke give 0 eller 01-01-1900, hvordan pokker for man lige det brygget sammen med et LOPSLAG, min formel ser således ud
=LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;2)&" "&LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;3)&TEGN(10).

Et lille tillægsspørgsmål, hvis man i Ark1 har farvelagt celle A1 kan man få det med over via LOPSLAG ?

Hilsen
Jane
Avatar billede anlu Nybegynder
08. november 2010 - 18:14 #1
Er det hvis A3 er blank at resultatet skal være blankt? I så fald kan du jo sætte en HVIS rundt om LOPSLAGET:

HVIS(A3="";"";LOPSLAG...)

Mht. dit andet spm. kan du måske få noget ud af at følge denne tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/923429
Avatar billede Ewerty Nybegynder
08. november 2010 - 20:38 #2
Hej anlu

Har også selv tænkt på HVIS og kan se det du skriver *smil* men ville du have ulejlighed med at tilføje HVIS i min formel, for det er lige der filmen knækker for mig, hvis vi tager min formel
=LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;2)&" "&LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;3)&TEGN(10) hvordan ville du så tilføje HVIS.

Men hensyn til mit tillægsspørgsmål, har jeg faktisk fundet den tråd du henviser til MEN man kan ikke lave betinget formatering i et faneblad fra et andet, kun inde for sammme faneblad, men den løsning kan jeg til dels bruge når jeg for HVIS i mine LOPSLAG
Avatar billede anlu Nybegynder
08. november 2010 - 20:44 #3
Selvfølgelig:

=HVIS(A3="";"";LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;2)&" "&LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;3)&TEGN(10))
Avatar billede Ewerty Nybegynder
08. november 2010 - 21:35 #4
JUBI det virker, MEN kun når cellen er formateret til tal og ikke til tekst. Jeg kan også se jeg ikke har fået forklaret mig 100%.
Hmmm hvordan pokker skal jeg forklare det. Det er IKKE hvis celle A3 er tom inde for samme faneblad, men hvis kolonne 2 (B3) på faneblad Master ikke er udfyldt på kolonne/række A3 =LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;2)

Kan man ikke få HVIS til at virke på tekst ?
Avatar billede anlu Nybegynder
08. november 2010 - 21:55 #5
Hvis du ved at det er samme række på master-fanen:

=HVIS(Master!B3="";"";LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;2)&" "&LOPSLAG(A3;Master!$A$2:$AG$96;3)&TEGN(10))

Og jeg forstår umiddelbart ikke hvad formatteringen betyder. Jeg plejer ikke at opleve nogen issues...
Avatar billede Ewerty Nybegynder
08. november 2010 - 22:15 #6
Tusinde TAK Anlu, det virker - det har givet blod på tanden til at lære mere, jeg var faktisk i gang med en access database men excel må være værktøjet til denne sæson med.
Ser dog en fare ved at =HVIS(Master!B3 hvis man så tilføjer en linje i Master, men så er det bare at holde tungen lige i munden.
Smider du lige en besked retur, så du kan få dine points.

P.S. fandt også ud af at bruge betinget formatering på Master fanebladet så mit tillægsspørgsmål er også løst.
Avatar billede anlu Nybegynder
08. november 2010 - 22:22 #7
Det var så lidt. Og jeg er stærk tilhænger af at bruge det rette værktøj til den aktuelle opgave, så Access kan absolut være på sin plads. Og jo flere værktøjer man mestrer, jo bedre. Hvis kun man kan bruge en hammer vil man jo have en tendens til at behandle alting som et søm... :o)
Avatar billede Ewerty Nybegynder
08. november 2010 - 22:26 #8
*GRIN* just præcis