Avatar billede spiritboy Nybegynder
29. oktober 2010 - 14:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Min Computer vil ikke starte?

Hej, Jeg kom hjem fra sole her den anden dag, og prøvede at tænde min computer, men det ville den ikke.
Når jeg trykker på startknappen, sker der ingenting.
Der er lys i bundkortet, så der er strøm til, og jeg har prøvet en anden strømforsyning, tjekket harddisk, grafikkort og ram. Men der sker stadig ingen ting.

Jeg har på fornemmelsen der er en fejl i bundkortet?
Avatar billede buxxy Praktikant
29. oktober 2010 - 14:59 #1
Hej med dig.

Kører blæserne på CPU-køler + i strømforsyningen efter du har trykket på start ?

Hvis ja: Så prøv at lyt efter om du kan høre at harddisken arbejder - ligesom ved normal opstart da pc'en virkede. For gør den det - ja så kan det godt være din skærm der er stået af.

Hvis nej: Hvis de ikke kører rundt (blæserne) - og du har prøvet med en anden strømforsyning, ja så er den nok lidt værre galt, da det dermed godt kan tænkes at det muligvis er bundkortet der er strøget en tur.
Avatar billede spiritboy Nybegynder
29. oktober 2010 - 15:05 #2
Blæserne køre ikke, og jeg har tjekket det hele, så det virker også mest sandsynligt for mig at det er bundkortet der røget.
men jeg ville lige være helt sikker ?
Avatar billede buxxy Praktikant
29. oktober 2010 - 15:36 #3
Hov, jeg glemte helt at skrive at det muligvis også godt kan være din start/sluk-knap der er røget. Hvis du selv er lidt fingernem, kan du prøve at gøre flg.:

DET ER DOG HELT PÅ EGET ANSVAR!!!

Find de 2 ledninger der går til start/sluk-knappen - tag dem af start/sluk-knappen - og sæt dem sammen. Hermed går man udenom kontakten - og kan derved udelukke om knappen fejler/er gået i stykker.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. oktober 2010 - 17:23 #4
er den bare helt død, så er det nok kun strømforsyningen, der er gået.
Avatar billede spiritboy Nybegynder
29. oktober 2010 - 17:33 #5
nej, for jeg har tjekket strømforsyningen. og jeg har prøvet med start knappen, jeg satte blot et skrue trækker imellem, men uden lykke.
Avatar billede spiritboy Nybegynder
29. oktober 2010 - 17:38 #6
men jeg kunne også bruge hjælp til et finde et ny bundkort.
Mit system:
ZOTAC nForce 780i Supreme - bundkort
Nvidia geforce 8800GT - grafikkort
Intel core due 2 - CPU
850w strømforsyning
Avatar billede claes57 Ekspert
29. oktober 2010 - 18:01 #7
tag lige en
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2424&Grp=&n=20100
og tjek, at der er strøm fra el-kontakt til pc.
Jeg har oplevet defekte stikdåser til el
Avatar billede spiritboy Nybegynder
29. oktober 2010 - 20:39 #8
netop, men det kunne godt tænkes at være en løs forbindelse i strømforsyningen , men tvivler.
dog er der stadig lys i bundkortet, så brude ikke være brændt af.
Avatar billede buxxy Praktikant
29. oktober 2010 - 20:31 #9
@claes: Der nævnes i post #1 at "der er lys i bundkortet" - dvs. i dioder til f.eks. onboard netkort/lan mm. Så det er nok ikke en defekt stikdåse der er synderen. Ydermere nævnes ligeså at strømforsyningen er skiftet/prøvet med en anden.
Avatar billede spiritboy Nybegynder
31. oktober 2010 - 16:33 #10
jeg er ny her, og jeg har lidt problemer med at lukke dette indlæg ?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. oktober 2010 - 19:10 #11
lav et nyt indlæg - og marker 'Svar'
derefter går du ind igen, og accepterer dit svar som løsning (så beholder du point, og kan genbruge dem senere)
Avatar billede spiritboy Nybegynder
01. november 2010 - 20:22 #12
prøver lige :D