18. oktober 2010 - 11:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Datoformat, vender om fra dd mm til mm dd.

Jeg arbejder en dag om ugen som frivillig paa et velfaerdscenter (i Belgien) hvor jeg vedligeholder centerets hjemmeside og database. Det er graensen for min informatika kendskab, networks, servere, og den slags er lukket land.  Centeret har fra gammel tid en deltids-medarbejder der tager sig af disse ting og som har remote access og som laver backup daglig til en server paa sin bopael.

I Access (2007) har jeg lavet en tabel med blandt andet en dato kolonne og en formular til at indfoere oplysninger per dato.  Dato formatet er, ligesom i Danmark, dd mm yyyy.  Det har virket fint indtil 3 oktober, men nu vender systemet datoerne om saaledes at et input for eksempel 11 oktober, 10/11/2010, bliver gemt som 11/10/2010.  Det opdagede jeg sidste uge.  Pudsigt nok blev der arbejdet med serveren lige omkring 3 oktober, saa jeg formoder at en eller anden indstilling paa serveren er blevet aendret.  Problemet giver sig ogsaa udslag i at hvis jeg paa Access laver en query paa for eksempel 11/10/2010 saa faar jeg resultaterne for 10/11/2010.

Jeg rapporterede til centerets leder som kontaktede servermanden.  Indtil nu har han ikke fundet aarsagen til problemet (jeg ved ikke hvor stor indsats han har gjort.)  Saa inden jeg tager dertil i morgen vil jeg hoere om nogen kan betaenke hvad grunden kunne vaere.  Jeg ved ikke hvilken server der bruges.

Centeret har omkring 10 pc'er der hver for sig er forbundet med internettet.  Samtidig er pc'erne forbundet med serveren hvor Access databasen sidder.  (Det synes mig en lidt maerkelig konfiguration, der skal for eksempel virus software paa de enkelte workstations hvor jeg med min ringe kendskab ville have troet at kun serveren skulle forbindes med internettet og pc'erne kun med serveren.  Men det har jeg ingen forstand paa.)

Summa summarum, hvis datoer, dd mm, indfoert i formularer og queries paa Access bliver vendt om til mm dd naar databasen forespoerges og det er et problem der pludselig er opstaaet, hvad kan saa aarsagen vaere?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2010 - 11:52 #1
På serveren skal i ind i kontrolpanel og så "Regional and Language Options" her er indstillingerne, som styrer datoformat. Det er dog normalt ikke noget man piller ved andet end når man installerer serveren. Men hvis han har kommet til at pille, så er det jo med at få sat det tilbage eller...

Held og lykke!~)
18. oktober 2010 - 14:13 #2
Jamen det var nok det jeg taenkte, men jeg ville ikke goere mig klog.  Jeg har, med forlov haaber jeg, emailet dit svar (oversat til hollandsk) til centeret.  Jeg haaber saa det er i orden i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2010 - 14:15 #3
!~)