Avatar billede masteraaen Novice
17. oktober 2010 - 23:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Programmeringssprog / databasevalg

Hej.

Jeg skal med i et projekt, hvor vi skal udarbejde en online applikation /online websider, hvor mange brugere skal have adgang til og kunne rette i et ret stort antal transaktioner.

Hvilket programmeringssprog og hvilken database, vil I anbefale at der tages udgangspunkt i?

På forhånd tak.
Avatar billede showsource Seniormester
18. oktober 2010 - 00:12 #1
Luk meget gerne en masse af dine åbne spm. !
Avatar billede showsource Seniormester
18. oktober 2010 - 00:13 #2
Ment som en god hentydning !
Oprettede spm. som ikke bliver lukket, er lidt som at nyde en lun sommerdag i strandkanten, men med gummistøvler på.
Avatar billede showsource Seniormester
18. oktober 2010 - 00:15 #3
Og så må man jo spørge, havd er "mange brugere" ?
En mysql db kan en hel del.
Hvor limit er, ved jeg desværre ikke.
Avatar billede masteraaen Novice
18. oktober 2010 - 00:24 #4
Showsource.... så vidt jeg kan se har jeg ingen åbne spørgsmål, der er besvarede....
Antal brugere vil nok være et par tusinde, men der vil være millioner af transaktioner i databasen, som de skal kunne slå op i og rette i....
Avatar billede masteraaen Novice
18. oktober 2010 - 00:29 #5
Jeg tror man kan sidestille det lidt med, hvis man ville lave et online bogføringsprogram... hvad ville man så vælge?
Avatar billede showsource Seniormester
18. oktober 2010 - 00:58 #6
Hvis ingen svarer, så be' om et svar, hvis en elelr flere kom med en løsning.
Og hvis stadig intet svar, så lav et svar selv, og accepter det.

"millioner af transaktioner" er vel "døde" ting, ( rows ), i db.
De skal ikke hentes på èn gang.

Og nej, jeg har ikke et godt svar til dig, for jeg har aldrig leget med så store databaser.
Avatar billede rix Praktikant
18. oktober 2010 - 01:15 #7
giv os en muglighed :D nogen skal sove da vi skal på arbejde i mogen :D

men jeg JEG ville mene at du skal bruge MySQL som database da den er meget god har endnu ikke set en eks hvor man ikke kan bruge den :D

til sprog ser jeg kun to vagl og det kommer and på hvad din server kan tage endten PHP eller ASP

PHP er den mest udbredte og hvis du bruger en wep hotel er det nok PHP du skal lære
Avatar billede showsource Seniormester
18. oktober 2010 - 01:30 #8
Avatar billede showsource Seniormester
18. oktober 2010 - 01:31 #9
php selvf. ! :O()

Godnat!
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2010 - 03:17 #10
Der er mange muligheder.

Web app teknologi:
  PHP
  ASP.NET/C#
  Java EE

(bemærk at ASP/VBS er forældet idag)

Databaser:
  MySQL med InnoDB tabeller
  PostgreSQL
  MS SQLServer
  Oracle
  IBM DB2

Det giver 3x5 = 15 kombinations muligheder.

Alle kan principielt løse dit problem.

Hvilken der er bedst afhænger af flere ting. Men det mest vigtige kriterie er nok hvad dem der skal lave den web app har erfaring med.
Avatar billede masteraaen Novice
18. oktober 2010 - 20:26 #11
Så kunne en løsning være:

1. En MS SQL database.
2. ASP.Net sprog til at redigere/tilgå databasen.
3. Kombineret med Java for at opnå større brugervenlighed/"direkte interaktion" på siderne.

Eller har jeg galt fat?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2010 - 20:39 #12
1 & 2)

Ja.

3)

mener du JavaScript eller Java?
Avatar billede masteraaen Novice
18. oktober 2010 - 20:41 #13
Som tilføjelse til ovenstående, skal jeg så overveje, hvad MSSQL koster? Jeg tænker på, bliver jeg faktureret for, hvor mange brugere jeg har på nettet, som tilgår serveren?

Pft.

:-)
Avatar billede masteraaen Novice
18. oktober 2010 - 20:41 #14
3: Jeg mener JavaScript.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2010 - 20:53 #15
Hvis du selv skal hoste: ja

Hvis du køber web hotel: nej - det er med i prisen
Avatar billede masteraaen Novice
18. oktober 2010 - 20:55 #16
Tak, arne_v.
Du må gerne smide et svar....
:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2010 - 21:00 #17
svar
Avatar billede masteraaen Novice
18. oktober 2010 - 22:42 #18
Tak for hjælpen :-)