Avatar billede arne0162 Nybegynder
11. oktober 2010 - 22:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mistet adgang som administrator

Jeg har en stationær HP-PC Pavillion m8080 med Windows Vista Home Premium Edition som styresystem. For 3-4 uger siden kunne jeg pludselig ikke længere logge på som administrator, men kun som almindelig standardbruger. Dette giver flere problemer, som at jeg ikke længere kan opdatere diverse programmer og ikke kan oprette adgang til netbank med NemID, da dette kræver administratoradgang.
Når jeg prøver at logge på som administrator, får jeg en meddelelse om at tjenesten brugerprofil ikke kan indlæses, hvorfor det ikke er muligt at logge på som administrator.
Jeg kan godt logge på som almindelig standardbruger, og når jeg så under administration i kontolpanel kigger under tjenester, kan jeg se, at tjenesten brugeprofil er startet automatisk op og tilsyneladende kører som den skal.
Hvad gør jeg?
Avatar billede lasserasch Juniormester
11. oktober 2010 - 22:07 #1
Er din PC i et domæne eller bare en stand alone PC?

Jeg kunne forestille mig at fejlen kunne løses ved at slette administratorens profilmappe (sikkerhedskopiere først selvfølgelig).

Den ligger under c:\brugere\ eller c:\users (afhængig af OS sprog).

Hvis du kan få administratorens mappe slettet, så vil der bliver oprettet en helt ny profilmappe når administratoren logger på næste gang.

Alternativt  kunne du også prøve at trykke F8 under opstart og vælge at indlæse 'sidste fungerende tilstand' tror jeg nok den hedder.

Men det er kun foreslag. Det er svært ud fra din fejlbeskrivelse at sige præcist hvad der er galt.

Sidst nævnte forsøg vil aldrig slette nogle dokumenter eller lign. Så det ville jeg nok forsøge først...

Mvh.
Lasse
Avatar billede jokkejensen Novice
11. oktober 2010 - 22:28 #2
man kan, heldigvis, ikke resette et kodeord ved at slette en brugers mappe.

Kontoen skal hackes, personlig bruger jeg hirens boot cd, der tager de fleste. Man kan ikke aflæse kodeordet, men sætte et nyt.

vh
Avatar billede lasserasch Juniormester
12. oktober 2010 - 00:31 #3
jokkejensen -> Jeg har ikke sagt noget om at resette et kodeord.

Det har heller ikke hans problem. Læs nu problembeskrivelsen ordenligt for pokker :-) I og med at han kan komme så langt med login at den fejler under komponent indlæsninger, så er han jo valideret som bruger af Windows.

Jeg har bare sagt at det kunne være profilen som var korrupt. Og en korrupt profil kan man godt rette op på ved at slette profilens mappe, som så bliver oprettet på ny ved næste login.

En korrupt profil kan komme til udtryk i mange mærkelige fejlbeskeder.

Mvh.
Lasse
Avatar billede lasserasch Juniormester
12. oktober 2010 - 00:34 #4
Og man kan godt få adgang til at slette en administrators profilmappe, selvom man er logget ind som en bruger uden administrator rettigheder på maskinen.

Man skal "bare" have brugernavn/password på en bruger som har administrator rettighederne.

Mvh.
Lasse
Avatar billede arne0162 Nybegynder
12. oktober 2010 - 19:36 #5
Jeg har nu prøvet at slette administrators profilmappe, men det kan jeg ikke få lov til. Jeg har kun to brugere på computeren, nemlig admin med administratorrettigheder og en personlig bruger der er en standardbruger og som fortsat virker, desværre med de beskrevne begrænsninger.
Brugen af F8-tasten under opstarten havde jeg prøvet uden virkning, før jeg skrev indlægget.
PC'en er en stand-alone maskine.
Det er som om, jeg er blevet lukket helt ude m.h.t. at kunne udføre administratorhandlinger.

MVH
Arne0162
Avatar billede jokkejensen Novice
12. oktober 2010 - 19:50 #6
@lasse > ja sry fik ikke lige læst spm ordenligt.

@arne > Gennem lidt google search, lader det til du bare skal gendanne windows, altså køre en system gendannelse, fra et tidligere  tidpunkt. Jeg plejer at udføre gennem run > "msconfig" og derigennem løse
Avatar billede jldf Nybegynder
12. oktober 2010 - 19:52 #7
Prøv at åbne kør og skriv cmd og skriv control userpasswords2

der kan du måske lave dig om til administrator.

Hilsen Johnny
Avatar billede arne0162 Nybegynder
12. oktober 2010 - 21:08 #8
Hej Johnny

Dit forslag har klaret alle mine problemer. Jeg fik adgang til at lave brugeren om til administrator og oprette nye brugere både som standardbruger og som administrator.
Du får alle mine 60 point. Men hvordan giver jeg dem til dig??

MVH
Arne0162
Avatar billede jldf Nybegynder
12. oktober 2010 - 21:18 #9
Hej arne0162

glad for at det hjalp, jeg har først oprettet min bruger her i dag, så kender ikke så meget til det herinde, men bare det virker så er det godt nok...

Hilsen Johnny.